Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Grupla Psikolojik Danışma | RPD 306 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Bireyle Psikolojik Danışma ilke ve Teknikleri Psikolojik Danışma Kuramları Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma |
Önerilen Seçmeli Dersler | Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma Kısa Süreli Psikolojik Danışma Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Samet Makas Eda Biçener |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin grupla psikolojik danışma hakkında genel bilgiler kazanmalarının yanında, danışma süreci ile ilgili ilke ve teknikler, danışma süreci, grupta kullanılan beceri ve teknikler hakkında da bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Grupla Psikolojik Danışmaya Genel Bir Bakış Grupla Psikolojik Danışmaya İlişkin Temel Kavramlar Grup Türleri Grup Liderliği Grupla Psikolojik Danışmada Terapötik Güçler Grupla Psikolojik Danışmada Odaklanma, Kesme ve Konuşturma yöntemleri, Turlar ve İkililer Grupla Psikolojik Danışmanın Evreleri ve Grup Oluşturma Ara Sınav Grubun Başlangıç Aşaması Grubun Geçiş Aşaması Grubun Eylem Aşaması Grubun Sonlandırma Aşaması Grup Üyelerinde Görülen Güçlükler Grupla Psikolojik Danışma Ortaya Çıkabilecek Problemler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Grupla psikolojik danışmanın genel niteliklerini bilir. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Grupla psikolojik danışma için grup oluşturma sürecini açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Grupla psikolojik danışma evrelerini bilir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Grupla psikolojik danışmanın avantajlarını, dezavantajlarını ve sınırlılıklarını ifade eder | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Grup rehberliği ve grupla psikolojik danışma arasındaki farkları açıklar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Etkili grup liderliği becerilerini fark eder | Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Grup sürecinde yaşanan güçlüklerle nasıl baş edileceğini bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Grupla Psikolojik Danışmaya Genel Bir Bakış | |
2 | Grupla Psikolojik Danışmaya İlişkin Temel Kavramlar | |
3 | Grup Türleri | |
4 | Grup Liderliği | |
5 | Grupla Psikolojik Danışmada Terapötik Güçler | |
6 | Grupla Psikolojik Danışmada Odaklanma, Kesme ve Konuşturma yöntemleri, Turlar ve İkililer | |
7 | Grupla Psikolojik Danışmanın Evreleri ve Grup Oluşturma | |
8 | Ara sınav | |
9 | Grubun Başlangıç Aşaması | |
10 | Grubun Geçiş Aşaması | |
11 | Grubun Eylem Aşaması | |
12 | Grubun Sonlandırma Aşaması | |
13 | Grup Üyelerinde Görülen Güçlükler | |
14 | Grupla Psikolojik Danışma Ortaya Çıkabilecek Problemler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | · Voltan Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar deneyler. Ankara: Nobel. · Voltan Acar, N. (2012). Grupla psikolojik danışma ilke ve teknikleri. Ankara: Nobel. · Masson, R. L., Jacobs, E. E., Harvill, R. L., & Schimmel, C. J. (2014). Grup danışmanlığı stratejiler ve beceriler. Ankara: Pegem Akademi. · Carroll, M. R., & Wiggins, J. D. (2014). Grupla psikolojik danışmanın öğeleri-kavramlar, ilkeler ve uygulamalar (Çev. Ed. Süleyman Doğan). Ankara: Pegem Akademi. · Corey, M. S., Corey, G., & Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada gruplar süreç ve uygulama (Çev. Ed. Ferda Aysan, Seher Balcı Çelik, & Aslı Uz Baş). Ankara: Nobel. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | ||||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Grupla psikolojik danışmanın genel niteliklerini bilir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
2 | Grupla psikolojik danışma için grup oluşturma sürecini açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
3 | Grupla psikolojik danışma evrelerini bilir | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
4 | Grupla psikolojik danışmanın avantajlarını, dezavantajlarını ve sınırlılıklarını ifade eder | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
5 | Grup rehberliği ve grupla psikolojik danışma arasındaki farkları açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
6 | Etkili grup liderliği becerilerini fark eder | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
7 | Grup sürecinde yaşanan güçlüklerle nasıl baş edileceğini bilir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Ara Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav | 15 | 1 | 15 |
Kısa Sınav | 10 | 1 | 10 |
Final | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |