Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitim ve Kaynaştırma | EBB 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ, Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL, Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı özel eğitim gereksinimi olan bireylerin eğitimi konusunda, tam zamanlı ve yarı zamanlı, genel eğitim ve özel eğitim sınıflarında görev alacak öğretmen adaylarının, özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının önemi, ayrıca özel gereksinimli çocuklara yönelik farkındalıklarını ve yeterliklerini artırmaktır. |
Dersin İçeriği | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının tanımı, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı, kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farkları, kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri, tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri, özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi, özel gereksinimli bireylerin temel eğitsel becerileri, başarılı kaynaştırma uygulamaları için yapılması gerekenler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitimin ve kaynaştırma uygulamalarının tanımını yapar, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farklarını ortaya koyarak tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | Özel gereksinimli bireylerle çalışırken temel eğitsel beceriler konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
7 | Başarılı kaynaştırma uygulamaları için yapılması gerekenleri söyler/yazar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları tanımı ve tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçenekleri. | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
2 | Kaynaştırma uygulamaları yasal dayanakları. | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
3 | Kaynaştırma öğrencilerinin genel özellikleri | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
4 | Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar. | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
5 | Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar. | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
6 | Kaynaştırma uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının hazırlanması (BEP) | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
7 | Kaynaştırma uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının hazırlanması (BEP) | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
8 | Ara sınav | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
9 | Özel gereksinimli bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
10 | Özel gereksinimli bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
11 | Özel gereksinimli bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
12 | Fiziksel Uyarlamalar | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
13 | Öğretimsel uyarlamalar | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
14 | Dönem sonu (final) sınavı | İlgili Bilimsel Kitaplar, Ders Kitapları ve Makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Batu, S., ve İftar, G. K., (2010), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık. Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003). Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31. Diken, İ. H. (Ed.) (2008). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: PEGEM Akademi. Rayner, C, & Fluck, A. (2014). Pre-service teachers’ perceptions of simSchool as preparation for inclusive education: a pilot study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 42, 212-227. Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006), İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitimin ve kaynaştırma uygulamalarının tanımını yapar, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farklarını ortaya koyarak tanımlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Özel gereksinimli bireylerle çalışırken temel eğitsel beceriler konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Başarılı kaynaştırma uygulamaları için yapılması gerekenleri söyler/yazar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |