Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortaçağ Tarihinin Sorunları ve Öğretimi | TRE 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAŞİM ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortaçağ Tarihinin Sorunlarını tespit etme, Öğretim yöntemleri ve çıktıları üzerine düşünüp analizler ortaya koyma. |
Dersin İçeriği | Ortaçağ İslam Dünyasında Tarih Yazımı, Kaynaklar ve Araştırmalar, Araştırma Yöntemleri ve Yeni Yaklaşımlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Konular | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
2 | Ortaçağ Türk Tarihinin İslam Öncesi Kaynakları, Sözlü Kültür, Abideler | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
3 | Türklerin İslamlaşma Süresi ve bu döneme dair geliştirilen anlatılar | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
4 | İbn Fadlan ve Seyahatnamesinin Türk Sosyal Hayatındaki Yeri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
5 | İslam Dönemi Türk Tarihinin Yazılı Kaynakları (11.-12. Yüzyıl) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
6 | Ortaçağ İslam Dünyasında Tarih ve Anlatı Geleneği (Eyyâm-ı Arab Günleri) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
7 | Sözlü ve Yazılı Kültürün İslam Tarih Yazımına Etkisi (Türk-Arap Geleneklerinin Mukayesesi) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
8 | Emeviler Dönemi Tarih Yazıcılığı | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
9 | Abbasiler Dönemi Tarih Yazıcılığı | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
10 | Ara Sınav | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
11 | Selçuklu Dönemi Tarih Yazıcılığı | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
12 | 10.-13. Asırlarda Kurulan Türk Devletlerinde Tarih Yazıcılığı (Gazneliler, Karahanlılar, Eyyubiler, Memlukler, Tulunoğulları, Fatımiler) | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
13 | İbn Haldunun Ortaçağ Tarih Yazıcılığındaki Yeri ve Önemi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
14 | Ortaçağ Tarihçiliğinde Tasavvuf Kaynaklarının Yeri ve Önemi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | .Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul: IRCICA Yayını, 1998. 2. İbn Haldun, Mukaddime, haz.: Süleyman Uludağ, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. 3. İbn Fadlan, Seyahatname, haz.: Ramazan Şeşen, İstanbul: Yeditepe Kitabevi, 2007. 4. Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, haz.: Reşit Rahmeti Arat, Ankara: TTK Basımevi. 5. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi, çev.: Murteza Bedir, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2004. |
Ders Kaynakları | Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul: Ebderun Kitabevi, 1985. 7. Osman Aydınlı, Osmanlıdan Cumhuriyete İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008. 8. M. Şemseddin Günaltay, İslam Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991. 9. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001. 10. Elias Canetti, Kitle ve İktidar, terc.: Gülşat Aygen, 4. Baskı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |