Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer SNO 500 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Araştırma sürecini incelemek, problem durumunu belirleyebilmek, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlayabilmek, örneklem durumunu belirleyebilmek, yöntemlere bağlı kullanılabilecek ölçme araçlarını belirleyebilmek, bilimsel araştırmalarda etik davranışlar hakkında bilgi edinmek, belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmanın temelleri,  bilimsel araştırmalarda amaç ve problem tanımlama, bilimsel araştırmalarda örneklem seçimi,  nicel araştırma yöntemleri, nitel araştırma yöntemleri, karma yöntem araştırması, bilimsel araştırmalarda etik.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırmanın temelleri
2 Problemi tanımlama / Örnekleme yöntemleri
3 Nicel araştırmalar - Nicel veri toplama araçları
4 Deneysel araştırma yöntemi
5 Tarama yöntemi
6 İlişkisel (korelasyonel) araştırma yöntemi
7 Nedensel karşılaştırma - Meta analizi
8 Nitel araştırmalar - Nitel veri toplama araçları
9 Etnografik araştırma - Durum çalışması
10 Olgu bilim araştırması
11 Gelişimsel araştırma
12 Eylem araştırması
13 Karma yöntem araştırması
14 Bilimsel araştırmada etik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik, İlkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık.

Ekiz, D. (2003).Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Anı Yayıncılık, Ankara.

Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

Kuş, E. (2005). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık, Ankara.

Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications.

Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır.
4 Sınıf eğitimi alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
5 Sınıf eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür. X
6 Sınıf eğitimi alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir.
7 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6