Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hayat Bilgisi Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar SNF 503 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatih Selim SELLÜM

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hayat Bilgisi öğretimi ile ilgili yeni yaklaşımları öğrenme ve değerlendirebilme.

Dersin İçeriği

Hayat bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiye’de hayat bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki hayat bilgisi dersi yaklaşımları. Hayat bilgisi öğretim programının kazanım, beceri, kavram vb. Özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan temalar ve temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı. Hayat bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin hayat bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler, hayat bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı, hayat bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi, hayat bilgisi programına ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hayat Bilgisi dersinin yapısını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Hayat Bilgisi Ders Programını eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Hayat Bilgisi dersinde değişik yaklaşımların yansımalarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Hayat Bilgisi dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 MEB ve YÖK'ün hayat bilgisi Öğretimi hedefleri
2 Hayat bilgisi ders programının incelenmesi ve planlama
3 Hayat bilgisi dersinin yapısı ve toplulaştırma anlayışı
4 Yaklaşımlar ve hayat bilgisi dersinde uygulanmaları
5 Hayat bilgisi dersi kazanımları
6 Hayat bilgisi dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturma
7 Hayat bilgisi dersi ve okul çevre etkileşimi
8 Hayat bilgisi dersinde kullanılması gereken yeni araç-gereçler ve ders kitapları
9 Hayat bilgisi dersi etkinlik örnekleri
10 Hayat bilgisi dersinde çoklu zekâ kuramı ve proje tabanlı öğrenme
11 Hayat bilgisi dersinde kavram öğretimi
12 Hayat bilgisi dersinde düşünme becerilerinin öğretimi
13 Hayat bilgisi dersinde değer öğretimi
14 Hayat bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

AÇIKGÖZ, K. Ü. (2004). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
AYTUNA, H. A. Toplu Tedris ve Kompleks Sistem. Bilecik: Halkevi Basımevi.
BİNBAŞIOĞLU, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. (Birinci Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
BORICH, G. D. (2004). Effective Teaching Methods. (Fifth Edition). New Jersey: Pearson Education, Inc
DAVIES, D. (2000). Okul, Aile ve Toplumla Başarılı Bir İşbirliği Nasıl Sağlanır? Derleyerek Çeviren: İlkay ULUTAŞ. Yaşadıkça Eğitim, 67, 16-23.
DEMİRBULAK, D. (2000). Veli-Öğretmen Görüşmeleri ile İlgili Bir Çalışma. Millî Eğitim Eğitim-Sanat-Kültür, 146.
Demirel, Ö. (Ed.). (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
DURLU, R. (1956). Öğretimde Çevre-Aktüalite-Bütünlük. (Birinci Baskı). Ankara: Maarif Basımevi.
ELLINGSEN, R. (2000). The Classroom of the 21st Century the Integrated Thematic Instruction Approach to Brain-Compatible Learning. (Fourth Printing). Published by Susan Kovalik and Associates.
GENÇ, S. Z. (2005). İlköğretim 1. Kademedeki Okul-Aile İşbirliği ile İlgili Öğretmen ve Veli Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3/2, 227-241.
GÜMÜŞELİ, A. İ. (2004). Ailenin Katılım ve Desteğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Özel Okullar Birliği Bülteni, 2/6, 14-17.
KATZ, L. G. and CHARD, S.C. (2000). Engaging Childrens Minds: The Project Approach. (Second Edition). Connecticut: Ablex Publishing Corporation.
KOLAY, Y. (2004). Okul-Aile-Çevre İş Birliğinin Eğitim Sistemindeki Yeri ve Önemi. Millî Eğitim, 164, 94-103.
KUZGUN, Y. ve DERYAKULU, D. (Ed.). (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
LEMLECH, J. K. (2004). Teaching in Elementary and Secondary Classrooms Building a Learning Community. New Jersey: Pearson Education, Inc.
ÖĞÜLMÜŞ, S. (2004). İlköğretim Programlarında Yeni Yaklaşımlar Hayat Bilgisi (1-3 sınıf). Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 54-55.
ÖZTÜRK, C. ve DİLEK, D. (Ed.). (2003). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Üçüncü Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
PARKER, W. C. (2001). Social Studies in Elementary Education. (Eleventh Edition). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
PEHLİVAN, İ. (1997). Okula Aile Katılımı. Yaşadıkça Eğitim, 53, 4-7.
ROUSSEAU, J. J. (2006). Emile Bir Çocuk Büyüyor. (Dördüncü Baskı). Akagündüz, Ü. (Ed.). İstanbul: Selis Kitaplar.
SARACALOĞLU, A. S., ÖZYILMAZ AKAMCA, G. ve YEŞİLDERE, S. (2006). İlköğretimde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4/3, 241-258.
SAVAGE, T. V. and ARMSTRONG, D. G. (2004). Effective Teaching in Elementary Social Studies. (Fifth Edition). New Jersey: Perarson Education, Inc.
SÖNMEZ, V. (1999). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
SUNGU, İ. (1928). Proje Usûlü. Terbiye Dergisi, 3, Mayıs
TANRIÖĞEN, A. (Ed.). (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Birinci Baskı). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
YILMAZ, H., BEYAZKÜRK, D. ve ALNIAK, Ş. (2006). Proje Yaklaşımıyla Bir Uygulama Örneği: Süt Projesi. Millî Eğitim, 172, 155-174.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır.
4 Sınıf eğitimi alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
5 Sınıf eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür.
6 Sınıf eğitimi alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir.
7 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Hayat Bilgisi dersinin yapısını kavrar.
2 Hayat Bilgisi Ders Programını eleştirir.
3 Hayat Bilgisi dersinde değişik yaklaşımların yansımalarını tartışır.
4 Hayat Bilgisi dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları tasarlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 2 25 50
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6