Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Araştırmalarında Nitel Yaklaşımlar ve Veri ILF 626 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nitel araştırmada bilimsel düşünme basamaklarından olan sorgulama ve veri toplamanın nasıl yapılabileceği ve hangi veri toplama tekniklerinin kullanılabileceğinin değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Yanı sıra nitel veri çözümleme yazılımları ve kullanımı hakkında bilgilendirme ve bu programlarda uygulama yapma.
Dersin İçeriği Nitel araştırmalarda modeller, nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri, Görüşme, Gözlem, Doküman analizi, Alan notları, Veri analiz ve değerlendirme basamakları, MAXQDA 2010, NVivo 9.0, Atlas.ti 6.0 nitel veri analizi yazılımlarının tanıtılması, Söz konusu programları kullanarak uygun verilerle analiz yapılması, Araştırma önerisi hazırlama, Önerilerin sunumu
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır. Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap,
2 Nitel araştırmanın gerekli olduğu durumları tanımlar. Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Nitel araştırma desenlerini karşılaştırır. Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Nitel araştırmaya uygun problemler üretir ve bu problemlere uygun desenleri seçer. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
5 Nitel veri yazılımlarını kullanarak veri analizi yapar. Deney ve Laboratuvar, Tartışma,
6 Nitel bir araştırma önerisi tasarlar. Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nitel araştırmanın tanımı ve gerekliliği, problem durumunun belirlenmesi, ilgili desenler. 1, 7, 8, 9,10
2 Nitel araştırmanın tanımı ve gerekliliği, problem durumunun belirlenmesi, ilgili desenler. 1, 7, 8, 9,10
3 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme Doküman analizi-alan notları 1, 7, 8, 9,10
4 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme Doküman analizi-alan notları 1, 7, 8, 9,10
5 Veri analiz ve değerlendirme basamakları 1, 7, 8, 9,10
6 Veri analiz ve değerlendirme basamakları 1, 7, 8, 9,10
7 ARA SINAV 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
8 Yazılımlar ile tanışma, Programlarda proje yaratma ve kaynakların oluşturulması 2, 3, 4
9 Verileri yönetme 2, 3, 4
10 Verileri bilgiye dönüştürme ve kodlama, Veriler içinde ilişkiler ve düğümler 2, 3, 4
11 Model oluşturma, Sorular sorma ve matrisleri kullanma 2, 3, 4
12 Rapor hazırlama 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
13 Önerilerin sunumu 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
14 Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Kaynaklar
Ders Notu (1)Strauss, A., Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research. Sage Publications.CA.
Ders Kaynakları (2) Baş, T., Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri-NVivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
(3)Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
(4) MAXQDA 2010, NVivo 9.0, Atlas.ti 6.0 yazılımları
(5) Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çevirenler: Bayrak, D., Arslan, H. B., Akyüz, Z. Ankara: Siyasal Kitabevi.
(6) Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş, M.Sezai Durgun. Adana: Baki Kitabevi
(7) Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications.
Seale, C. (1999). The Quality of Qualitative Research. London: SAGE Publications.
(8) Robson, C. (2001). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell.
(9) Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Philadelphia: Open University Press.
(10) Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
2 Doktora yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir X
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. X
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. X
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. X
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır. 5 5
2 Nitel araştırmanın gerekli olduğu durumları tanımlar.
3 Nitel araştırma desenlerini karşılaştırır. 5 5 5
4 Nitel araştırmaya uygun problemler üretir ve bu problemlere uygun desenleri seçer. 5 5 5
5 Nitel veri yazılımlarını kullanarak veri analizi yapar. 5 5
6 Nitel bir araştırma önerisi tasarlar. 4 5 5 5 5 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 3 18 54
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6