Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Felsefesi ILF 624 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çevre konuları son günlerde oldukça gündemde olan ve bütün insanlığı ilgilendiren bir konudur. Çevre bilinci gelişmiş bireylerin gerekliliği sürekli vurgulanmaktadır. Bu anlamda, çevre konularına felsefi bir bakışın kazanılması, farklı fikirlerin ve bu fikirlerin çevre problemlerine yönelik çözüm önerilerinin farkına varılması ve tartışılması gerekmektedir.
Dersin İçeriği Çevre problemleri, çevreyi koruma, çevre bilinci geliştirme, çevre felsefesi, çevre felsefesinde mekanist görüş, ekolojik görüş, ekolojik görüş eğitimde uygulanması
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre problemlerinin farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çevre problemlerini yaratan sebepleri tartışır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma,
3 Çevre problemlerinin etik açısan değerlendirir. Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
4 Çevre etiğini anlar. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Çevre etiği ile ilgili yaklaşımların farkına varır. Gösterip Yaptırma, Proje, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası,
6 Çevre problemlerine etik öğeleri de dikkate alarak çözüm üretir. Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Proje,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre, çevreyi korumanın önemi İlgili kaynaklar
2 Çevre konusunda farklı yaklaşımlar İlgili kaynaklar
3 Çevre felsefesine giriş İlgili kaynaklar
4 Çevre felsefesinde mekanist görüş İlgili kaynaklar
5 Çevre felsefesinde mekanist görüşün temel felsefi sorunlara bakışı İlgili kaynaklar
6 Çevre felsefesinde ekolojik görüş İlgili kaynaklar
7 Çevre felsefesinde ekolojik görüşün temel felsefi sorunlara bakışı İlgili kaynaklar
8 Yeni insanmerkezcilik, Tanrıcılık ve faydacılık İlgili kaynaklar
9 Hayvan hakları, yaşama ve doğaya saygı etikleri İlgili kaynaklar
10 Toprak etikleri İlgili kaynaklar
11 Cankurtaran sandalı etiği İlgili kaynaklar
12 Ekolojik görüşün eğitim uzantıları İlgili kaynaklar
13 Ekolojik görüşün eğitim uzantıları İlgili kaynaklar
14 Değerlendirme İlgili kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Gürsel, Deniz. (1995). Geleneksel Çevrecilikten Geleneksel Liberalizme. Ankara: Vadi Yayınları.
2. Ünder, Hasan. (1996). Çevre Felsefesi. Ankara: Doruk Yayınları.
3. Palmer, J. and P. NEAL. (1996). The handbook of environmental education. London: Routledge
4. Vester, Frederiz. (1997). Ekolojinin Anlamı (Çev: Aydın Arıtan). İstanbul: Arıtan Yayınları.
5. Brisk, Marion A. (2000). Çevre Dostu 1001 Proje. Öğrenciler için Uygulamalı Çevrecilik Eğitimi. Ankara: Beyaz Yayınları.
6. Görmez, Kemal. (2003). Çevre Sorunları ve Türkiye. Ankara: Gazi Kitabevi.
7. Jardins, Joseph R. Des. (2006). Çevre Etiği. Çevre Felsefesine Giriş. (Çev: Ruşen Keleş) Ankara: İmge Kitabevi.
8. Erzen, Jale. (2006). Çevre Estetiği. Ankara: ODTÜ Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
2 Doktora yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir X
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. X
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. X
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür.
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Çevre problemlerinin farkına varır 5 5
2 Çevre problemlerini yaratan sebepleri tartışır. 5 5
3 Çevre problemlerinin etik açısan değerlendirir. 5 5
4 Çevre etiğini anlar. 5 5
5 Çevre etiği ile ilgili yaklaşımların farkına varır. 5 5
6 Çevre problemlerine etik öğeleri de dikkate alarak çözüm üretir. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Performans Görevi (Seminer) 30
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Proje / Tasarım 1 30 30
Performans Görevi (Seminer) 1 30 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6