Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuklarda Temel Fen Kavramlarının Gelişimi | ILF 635 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kavram gelişimi etkili fen öğreniminde önemli bir yere sahiptir. Bunun gerçekleşebilmesi için öğretmenlerin kavram gelişiminin, bu gelişimi etkileyen faktörlerin, yaygın olan hatalı düşüncelerin farkında olması ve bunları giderecek nitelikte etkinlikler hazırlayabilmesi gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Kavram gelişimi, çocuklarda fen kavramlarının gelişimi, fen kavramlarının gelişimini etkileyen faktörler, kavram yanılgıları, kavram yanılgılarını gidermek için etkinlik hazırlama |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | kavram nedir tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | kavram gelişimini anlar | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | temel fen kavramlarını anlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | kavram yanılgılarının farkına varır | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
5 | kavram yanılgılarının nedenlerini tartışır | Rol Oynama, Anlatım, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | kavram yanılgılarını gidermek için etkinlik önerir. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavram gelişimi | |
2 | Çocuklarda fen kavramlarının gelişimi | |
3 | Fen kavramlarının gelişimini etkileyen faktörler (çocuğa bağlı olanlar) | |
4 | Fen kavramlarının gelişimini etkileyen faktörler (ortama bağlı olanlar) | |
5 | Fen kavramlarıyla ilgili hatalı düşünceler, kavram yanılgıları | |
6 | Fen kavramlarıyla ilgili hatalı düşünceler, kavram yanılgıları | |
7 | Fen kavramlarının öğretiminde dikkat edilmesi gereken hususlar | |
8 | Çocukların hatalı düşünceleri ile önceki çağlarda yaşamış bilim insanlarının düşünceleri arasındaki benzerlikler, paralellikler | |
9 | Çocukların hatalı düşünceleri ile önceki çağlarda yaşamış bilim insanlarının düşünceleri arasındaki benzerlikler, paralelliklerin örneklerle detaylandırılması | |
10 | Fen kavramlarında hatalı düşüncelerin giderilmesine yönelik etkinlik geliştirme | |
11 | Fen kavramlarında hatalı düşüncelerin giderilmesine yönelik etkinlik geliştirme | |
12 | Etkinlik uygulamaları | |
13 | Etkinlik uygulamaları | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Harlen, W. (1985). Primary science. taking the plunge. London: Heinnemann Educational. 2. Osborne, R.and Freyberg, P. (1985). Learning in Science: The implications of children’s science. Hong Kong: Heinemann. 3. Holt, B.-G. (1991). Science with young children. Washington: National Association For The Education Of Young Children. 4. Harlen, W. (1993). Teaching and learning primary science. London: Paul Chapman Publishing Ltd. 5. Einstein, Albert ve Infeld, Leopold (1994). Fiziğin evrimi. Ankara: Onur Yayınları. 6. GABEL, D. L. (1994). Handbook of research on science teachingand learning. New York: MacMillan. 7. Steffe, L. P. and J. Gale. (1995). Constructivism in education. New Jersey: Lawrence Erlbaum. 8. Treagust, D. F., Duit, R. & Fraser, B. J. (1996). (Eds.). Improving teaching and learning in science and mathematics. New York: Teachers College Press. 9. Bixby, William. (1997). Galileo ve Newton’un evreni. Ankara: Tübitak Yayınları. 10. Yıldırım, Cemal. (1997). Bilim tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. 11. Gürel, Osman. (2001). Doğa bilimleri tarihi. Ankara: İmge Kitabevi. 12. Oldroyd, David. .(2004). İnsan düşüncesinde yerküre: yerbilimine bir tarihsel bakış. Ankara: Tübitak Yayınları. 13. BAHAR, Mehmet.(Ed.). (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 14. Tez, Zeki. (2008). Biyolojinin kültürel tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Doktora yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | kavram nedir tanımlar | 5 | |||||
2 | kavram gelişimini anlar | 5 | 5 | ||||
3 | temel fen kavramlarını anlar | 5 | 5 | ||||
4 | kavram yanılgılarının farkına varır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
5 | kavram yanılgılarının nedenlerini tartışır | 5 | 5 | ||||
6 | kavram yanılgılarını gidermek için etkinlik önerir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |