Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Bilgisi Eğitiminde Doğal Denge ve Doğadaki Bes | ILF 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESAT ÇETİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Doğada mevcut kurulu denge ve bu dengenin son zamanlarda bozulması ile doğa içerisinde canlıların beslenmesi ve buna bağlı olarak birbirleriyle ilişkisi Fen Bilgisi Biyoloji eğitiminde ana hatlarıyla bilinmesi gereken konulardır. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı Fen Bilgisi Eğitiminde doğal denge hakkında temel bilgileri vermek, doğada canlılar arasındaki besin zincirini tanımlamak, bu besin zinciri içerisinde canlı türleri arasındaki ve aynı tür içerisindeki ilişkiler hakkında bilgiler edinmeyi, doğadaki üretici, tüketici ve ayrıştırıcı canlıların neler olduğunu ve işlevlerini, besin piramidinde enerjinin akışını ve dönüşümlerini açıklayabilmek ve bu bilgileri ilköğretim fen bilgisi derslerine entegre ederek çevresel duyarlık ve farkındalık geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | 1. Doğa, doğal denge ve besin zinciri hakkında temel tanımlamalar 3. Besin zincirinde enerjinin akışı 4. Besincincirinde enerjinin dönüşümleri 8. Üretici, tüketici ve ayrıştırıcılar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğa, doğal denge ve besin zinciri hakkında temel tanımlamaları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Doğa, doğal denge ve besin zinciri hakkında temel tanımlamaları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Doğada enerji dönüşümlerini açıklar, örnek verir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Besin piramidinde enerji akışını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Doğal dengedeki bozulmalar ve bunun nedenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Son yıllarda doğal Doğal dengedeki bozulmalar ve bunun nedenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Doğal dengedeki bozulmaların sonuçları ve olası beklenen tehlikeleri açıklar | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Canlıların beslenme tiplerine ait tanımlamaları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Besin zincirine bağlı olarak tür içi ve türler arasındaki ilişkiler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Besin zincirine bağlı olarak tür içi ve türler arasındaki ilişkileri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Ekosistemde üreticiler, tüketicilere örnek verir, açıklar.ir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Ayrıştırıcılar ve işlevlerini örnek vererek açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | Doğada element (madde) döngüsünü açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
14 | Ders içeriğinin fen bilgisi programı ile ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğa, doğal denge ve besin zinciri hakkında temel tanımlamalar | İlgili kaynaklar |
2 | Doğa, doğal denge ve besin zinciri hakkında temel tanımlamalar | İlgili kaynaklar |
3 | Doğada enerji dönüşümleri | İlgili kaynaklar |
4 | Besin piramidinde enerji akışı | İlgili kaynaklar |
5 | Son yıllarda doğal dengedeki bozulmalar ve bunun nedenleri | İlgili kaynaklar |
6 | Son yıllarda doğal dengedeki bozulmalar ve bunun nedenleri | İlgili kaynaklar |
7 | Doğal dengedeki bozulmaların sonuçları ve olası beklenen tehlikeler | İlgili kaynaklar |
8 | Canlıların beslenme alışkanlıklarına ait tanımlamalar | İlgili kaynaklar |
9 | Besin zincirine bağlı olarak tür içi ve türler arasındaki ilişkiler | İlgili kaynaklar |
10 | Besin zincirine bağlı olarak tür içi ve türler arasındaki ilişkiler | İlgili kaynaklar |
11 | Ekosistemde üreticiler, tüketiciler | İlgili kaynaklar |
12 | Ayrıştırıcılar ve işlevleri | İlgili kaynaklar |
13 | Doğada element (madde) döngüsü | İlgili kaynaklar |
14 | Ders içeriğinin fen bilgisi programı ile ilişkilendirilmesi | İlgili kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Neil A. Campbell-Jane B. Reece. Biology (Çeviri Ed. Gündüz E., Demirsoy A., Türkan İ) 6. Baskı 2006, Palme Yayıncılık, Ankara. [3] Sylvia S. M., Biology, McGraw.Hill, 1996 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | ||||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | ||||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | ||||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | ||||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğa, doğal denge ve besin zinciri hakkında temel tanımlamaları açıklar. | ||||||
2 | Doğa, doğal denge ve besin zinciri hakkında temel tanımlamaları açıklar | ||||||
3 | Doğada enerji dönüşümlerini açıklar, örnek verir. | ||||||
4 | Besin piramidinde enerji akışını açıklar. | ||||||
5 | Doğal dengedeki bozulmalar ve bunun nedenlerini açıklar | ||||||
6 | Son yıllarda doğal Doğal dengedeki bozulmalar ve bunun nedenlerini açıklar | ||||||
7 | Doğal dengedeki bozulmaların sonuçları ve olası beklenen tehlikeleri açıklar | ||||||
8 | Canlıların beslenme tiplerine ait tanımlamaları açıklar. | ||||||
9 | Besin zincirine bağlı olarak tür içi ve türler arasındaki ilişkiler | ||||||
10 | Besin zincirine bağlı olarak tür içi ve türler arasındaki ilişkileri açıklar | ||||||
11 | Ekosistemde üreticiler, tüketicilere örnek verir, açıklar.ir | ||||||
12 | Ayrıştırıcılar ve işlevlerini örnek vererek açıklar. | ||||||
13 | Doğada element (madde) döngüsünü açıklar. | ||||||
14 | Ders içeriğinin fen bilgisi programı ile ilişkilendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |