Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim Tarihi ve Fen Öğretimi ILF 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Fen eğitimi içerisinde yer alan konuların tarihsel gelişimi önemlidir. Bu gelişimin fen konularoyla birlikte öğrencilere sunulması gerekmektedir. Bu ders ile bilim tarih ile fen dersi arasında ilişki farkedilecektir.
Dersin İçeriği Bilimsel gelişmeleri tarihi süreç içerisinde ele alıp, ilgili örnekleri iköğretim ders programı ile ilişkilendirme.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim Tarihini anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bilim tarihinin fen öğretimi açısından önemini tartışır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Bilim tarihinin fen öğretiminde nasıl kullanacağını tartışır. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Yurt dışında yapılmış örnek çalışmaları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
5 Yurt içinde yapına çalışmaları tanır. Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
6 Fen ve teknoloji dersindeki konularla bilim tarihi arasında ilişki kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
7 Bilim tarihi ile zenginleştirilmiş ders etkinlikleri planlar. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim tarihi nedir? İlgili kaynaklar
2 Bilim tarihi ve fen eğitimi İlgili kaynaklar
3 Bilim tarihinin fen eğitimi açısından önemi İlgili kaynaklar
4 Bilim tarihi ve fen eğitimi ile ilgili yurt dışında yapılan çalışmalar İlgili kaynaklar
5 Bilim tarihi ve fen eğitimi ile ilgili yurt dışında yapılan çalışmalar İlgili kaynaklar
6 Bilim tarihi ve fen eğitimi ile ilgili yurt içinde yapılan çalışmalar İlgili kaynaklar
7 Bilim tarihi ve fen eğitimi ile ilgili yurt içinde yapılan çalışmalar İlgili kaynaklar
8 İlköğretim müfredatının bilim tarihi açısından incelenmesi İlgili kaynaklar
9 İlköğretim müfredatının bilim tarihi açısından incelenmesi İlgili kaynaklar
10 Fen ve teknoloji dersi ünitelerinin bilim tarihi ile zenginleştirilmesi (öğrenci çalışmaları) İlgili kaynaklar
11 Fen ve teknoloji dersi ünitelerinin bilim tarihi ile zenginleştirilmesi (öğrenci çalışmaları) Fen ve teknoloji dersi ünitelerinin bilim tarihi ile zenginleştirilmesi (öğrenci çalışmaları) İlgili kaynaklar
12 Fen ve teknoloji dersi ünitelerinin bilim tarihi ile zenginleştirilmesi (öğrenci çalışmaları) İlgili kaynaklar
13 Öğrenci çalışmalarının sunumu İlgili kaynaklar
14 Değerlendirme İlgili kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Einstein, Albert ve Infeld, Leopold (1994). Fiziğin evrimi. Ankara: Onur Yayınları.
[2] Bixby, William. (1997). Galileo ve Newton’un evreni. Ankara: Tübitak Yayınları.
[3] Yıldırım, Cemal. (1997). Bilim tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
[5] Gürel, Osman. (2001). Doğa bilimleri tarihi. Ankara: İmge Kitabevi
[6] Çüçen, A. K. (2001). Bilgi felsefesi. Bursa: ASA Yayınevi.
[4] Oldroyd, David. .(2004). İnsan düşüncesinde yerküre: yerbilimine bir tarihsel bakış. Ankara: Tübitak Yayınları.
[7] Whitfield, Peter. (2008). Batı biliminde dönüm noktaları: Tarih öncesi dönemlerden atom çağına. İstanbul: Küre Yayınları.
[8] Gür, Aysun. (2008). Bilim kavramında tarihsel dönüşüm. Bursa: Asa Kitabevi.
[9] Tez, Zeki. (2008). Biyolojinin kültürel tarihi İstanbul: Doruk Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. X
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. X
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. X
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. X
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir.
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir.
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. X
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır.
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. X
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır.
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. X
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür.
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür.
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür.
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür.
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur.
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur.
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur.
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 6
1 Bilim Tarihini anlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Bilim tarihinin fen öğretimi açısından önemini tartışır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Bilim tarihinin fen öğretiminde nasıl kullanacağını tartışır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Yurt dışında yapılmış örnek çalışmaları tanır.
5 Yurt içinde yapına çalışmaları tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
6 Fen ve teknoloji dersindeki konularla bilim tarihi arasında ilişki kurar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
7 Bilim tarihi ile zenginleştirilmiş ders etkinlikleri planlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Sözlü Sınav 0 10 0
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6