Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Beyin Temelli Öğrenme Kuramı | ILF 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Eda Demirhan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Beyin insan zekâsının, güdülenmenin ve öğrenmenin merkezidir. Beyin temelli öğrenme kuramına göre öğrenme, fiziksel uyarımlar sonucu beyinde oluşan biyokimyasal bir değişmedir. Bütün öğrenmelerin bir anlamda beyin temelli olmasına karşın, eğitim açısından beyin temelli öğrenme, anlamlı öğrenme için beyin kurallarının kabul edilmesini ve öğretimin zihindeki bu kurallarla örgütlenmesini içerir. |
Dersin İçeriği | Beynin anatomisi, Beynin yapısı ve işlevleri, Öğrenmenin fizyolojisi, Beyin ve öğrenme, Beynin bilgiyi işlemesi, Çocuklarda nöron gelişimi, Beyin temelli öğrenme nedir?, Beyin temelli öğrenmenin ilkeleri, Beyin temelli öğrenmenin aşamaları, Öğrenme ve akılda tutma, Öğrenmede duyguların rolü, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler?, Düşünme becerileri ve öğrenme, Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir? |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Beyin temelli öğrenme kuramını ve aşamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Beyin temelli öğrenmeye uygun fen dersi planlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Beynin yapısını ve fonksiyonlarını açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Stres ve korkunun öğrenme üzerindeki etkisini değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Bilginin beyindeki işlenmesini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimi ilişkilendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Beynin anatomisi | İlgili kaynaklar |
2 | Beynin yapısı ve işlevleri | İlgili kaynaklar |
3 | Öğrenmenin fizyolojisi | İlgili kaynaklar |
4 | Beyin ve öğrenme | İlgili kaynaklar |
5 | Beynin bilgiyi işlemesi | İlgili kaynaklar |
6 | Çocuklarda nöron gelişimi | İlgili kaynaklar |
7 | Beyin temelli öğrenme nedir? | İlgili kaynaklar |
8 | Ara Sınav | İlgili konular |
9 | Beyin temelli öğrenmenin ilkeleri ve aşamaları | İlgili kaynaklar |
10 | Öğrenme ve akılda tutma | İlgili kaynaklar |
11 | Öğrenmede duyguların rolü | İlgili kaynaklar |
12 | Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler? | İlgili kaynaklar |
13 | Düşünme becerileri ve öğrenme | İlgili kaynaklar |
14 | Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir? | İlgili kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Bear, MF., Connors, BW., Paradiso, MA. (1996). Neuroscience: exploring the brain [2] Greenfield, S. (2000). İnsan Beyni. İstanbul: Varlık Yayınları. [3] Jensen, Eric. (1998). Teaching with the brain mind. Çev. Doğanay, Ahmet. (2006). “Beyin Uyumlu Öğrenme”. Ankara: Nobel Kitabevi. [4] Ülgen, Gülten. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. Nobel Kitabevi. [5] Madi, Bülent. (2006). Öğrenme Beyinde nasıl oluşur? Morpa Yayınları. [6] Duman, Bilal. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme?. Ankara: Pagema yayıncılık. [7] Senemoğlu, Nuray. (2007). Gelişim Öğrenme Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayınları. [8] Açıkgöz, Ü. K. (2002). Aktif Öğrenme. Ankara: Eğitim Dünyası Yayınları. [9] Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pagem Akademi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Beyin temelli öğrenme kuramını ve aşamalarını açıklar. | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
2 | Beyin temelli öğrenmeye uygun fen dersi planlar. | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 |
3 | Beynin yapısını ve fonksiyonlarını açıklar. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4 | Stres ve korkunun öğrenme üzerindeki etkisini değerlendirir | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
5 | Bilginin beyindeki işlenmesini açıklar. | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 |
6 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimi ilişkilendirir. | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |