Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Öğretiminde Deneysel Tasarım ILF 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NAMUDAR İZZET KURBANOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. NAMUDAR İZZET KURBANOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Anlamlı öğrenmeyi gerçekleştirmek amacıyla teorik bilgilerin deneylerle desteklenmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Fen öğretiminde deneyin önemi, Deney yöntemi ve öğretim programıyla ilişkisi, Deney çalışma yaprağı hazırlama, Deney için amaç ve kazanım belirleme, Deney araç-gereci belirleme, Ucuz ve atık malzemeden araç-gereç yapma, Deney yapma ve veri toplama süreci, Sonuçları tartışma ve yargıya varma süreci, Bilgisayar destekli deney tasarımı, Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarımları yapma.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlamlı öğrenmede deneyin önemini açıklar. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
2 Deney çalışma yaprağının nasıl hazırlanacağını gösterir. Eğitsel Oyun, Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Rol Oynama, Eğitsel Oyun,
3 Deney için amaç ve kazanımları belirler. Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Gözlem, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
4 Atık ve ucuz malzemeden deney tasarlar. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun,
5 Bilgisayarla deney tasarlar ve uygular. Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarımları yapar ve değerlendirir. Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gözlem, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersle ilgili kaynak araştırması [1] Ayas, Alipaşa, Turgut, M. Fuat ve arkadaşları, “Kimya Öğretimi” YÖK/D. Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, 1997, Ankara.
2 Fen öğretiminde deneyin önemi 1
3 Deney yöntemi ve öğretim programıyla ilişkisi 1
4 Deney çalışma yaprağı hazırlama 1r
5 Deney için amaç ve kazanım belirleme 1
6 Deney araç-gereci belirleme 1
7 Ucuz ve atık malzemeden araç-gereç yapma 1
8 PROJE 1
9 Deney yapma ve veri toplama süreci 1
10 Sonuçları tartışma ve yargıya varma süreci 1
11 Bilgisayar destekli deney tasarımı 1
12 Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarlama 1
13 Tasarlanan deneylerin uygulaması 1
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Ayas, Alipaşa, Turgut, M. Fuat ve arkadaşları, “Kimya Öğretimi” YÖK/D. Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, 1997, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır.
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir.
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır.
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür.
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Anlamlı öğrenmede deneyin önemini açıklar. 4 4 4 3 4 4
2 Deney çalışma yaprağının nasıl hazırlanacağını gösterir. 4 3 3 3 4 3
3 Deney için amaç ve kazanımları belirler. 3 3 3 3 4 4
4 Atık ve ucuz malzemeden deney tasarlar. 3 3 4 4 4 4
5 Bilgisayarla deney tasarlar ve uygular. 3 3 3 4 4 4
6 Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarımları yapar ve değerlendirir. 3 3 3 3 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 20 20
Proje / Tasarım 1 14 14
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6