Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Semantik Web | UYS 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | HTML XML Veri Yapıları
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | İnternet teknolojilerinin gelişimi hakkında bilgi verdikten sonra, günümüz ve yakın geleceğin popüler web teknolojisi olan web 3.0’ ı tanıtmak, Protégé ve web servisleri yardımıyla öğrencilere, küçük semantik web uygulamaları geliştirme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | İnternet Teknolojilerinin Gelişimi, XML, RDF, RDF-S, SPARQL, Ontoloji, Protégé, Web Servisleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
2 | İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
3 | HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. | ||
4 | SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. | ||
5 | Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. | ||
6 | Web Servislerini bilir. | ||
7 | Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. | ||
8 | Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders içeriklerinin tartışılması | |
2 | Web'in Gelişimi | |
3 | Semantik Web Modelleme, URI/IRI, XML | |
4 | RDF | |
5 | RDF SHEMA | |
6 | SPARQL Giriş | |
7 | SPARQL | |
8 | Ontoloji, Kurallar ve Çıkarsama | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Özellikler | |
11 | PROTEGE | |
12 | PROTEGE | |
13 | Linked Data, Triple Store'ler | |
14 | Örnek Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dönem başında 14 haftalık ders notu SABIS üzerinden öğrencilerle paylaşılacak. |
Ders Kaynakları | Kitap 1: Semantic Web Programming. Yazarlar: John Hebeler, Matthew Fisher, Ryan Blace, Andrew Perez-Lopez, Mike Dean. Yayım Tarihi: 13 Nisan, 2009 | ISBN-10: 047041801X | ISBN-13: 978-0470418017 | Baskı: 1 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları bilir ve karşılaştığı işletme problemlerinin çözümünde kullanabilir. | X | |||||
2 | Kararlarını etik, hukuki ve sosyal hususları dikkate alarak verebilir. | X | |||||
3 | İşletme problemlerini tanımlamak için bilgi ve verileri eleştirel bir şekilde yorumlayıp sentezleyebilir | X | |||||
4 | Güncel teknoloji araç ve tekniklerini kullanarak işle ilgili alternatifleri tanımlayabilir, değerlendirebilir ve aralarından seçim yapabilir. | X | |||||
5 | Çeşitli iş ortamlarında hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde iletişim kurabilir. | X | |||||
6 | Girişimci olmanın getirdiği karmaşıklığı, riskleri ve engelleri anlar, iş modellerini analiz edebilir. | X | |||||
7 | İş dünyasında başarılı olmak için en iyi uygulamalara hâkim olur. | X | |||||
8 | Örgütsel hedeflere ulaşmak için bir takım içerisinde etkili bir şekilde çalışma kabiliyetine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir | ||||||||
2 | İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. | ||||||||
3 | HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. | ||||||||
4 | SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. | ||||||||
5 | Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. | ||||||||
6 | Web Servislerini bilir. | ||||||||
7 | Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. | ||||||||
8 | Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 70 |
2. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |