Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma | YNO 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKHAN GÜRLER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma dersi ile işletme yönetimi alanında eğitim alan öğrenciler açısından aile işletmeleri yönetimine ilişkin farkındalık ve aile işletmelerinin yönetimine yönelik spesifik bir bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu eğitimin iki çıktısı olacaktır. Birinci çıktı aile işletmeleri konusunda akademik çalışmaların sayısının artmasına yöneliktir. İkincisi ise pratik olarak pek çok sorunla karşılaşan aile işletmelerinde spesifik bilgi ile donanmış profesyonel çalışanlar aile işletmelerinin sorunlarının çözümüne ve performanslarının arttırılmasına yönelik daha büyük katkılar sağlayacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği aşağıdaki konulardan oluşmaktadır: aile işletmesi kavramının temelleri, aile şirketlerini diğer işletmelerden ayıran özellikler, aile işletmelerinin güçlü ve zayıf yanları, Dünyadaki ve Türkiye'de aile işletmeleri, aile işletmelerinde karşılaşılan sorunlar, aile işletmelerinde gelecek nesillere yönetimin devri, aile işletmelerinde süreklilik ve kurumsallaşma, aile işletmesi anayasaları, aile işletmelerinde yönetişim mekanizmaları ve örnek olay analizleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aile İşletmeleri İle İlgili Temel Kavramları Açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma Araçlarını Bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Aile İşletmelerine Has Sendromları Bilir ve Tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Aile İşletmelerinde Yönetişim Mekanizmalarını Bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Aile İşletmelerine İlişkin Literatürü Tanır | Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile İşletmesi Kavramının Temelleri: Karmaşıklık ve Çeşitllikten Netlik Oluşturmaya Doğru | |
2 | Aile İşletmesini Diğer İşletmelerden Ayıran Özellikler, Aile İşletmelerinin Güçlü ve Zayıf Yönleri | |
3 | Aile İşletmesi Sistemi, Aile İşletmelerinin Gelişim Evreleri | |
4 | Türkiye'de ve Dünya'da Aile İşletmeleri | |
5 | Türkiye'de Kıdemli Aile Şirketleri Üzerine Değerlendirmeler | |
6 | Aile İşletmelerinde Karşılaşılan Sorunlar: Aile İşletmeleri Sendromları | |
7 | Aile İşletmelerinde Yönetimin Sonraki Nesillere Devri ve Karşılaşılaşılan Sorunlar, Kuşaklararası Farklılıklar | |
8 | Aile İşletmelerinde Çatışma Kaynakları ve Yönetimi | |
9 | Aile İşletmelerinde Süreklilik ve Kurumsallaşma | |
10 | Aile İşletmeleri Anayasaları Temel Kavramlar | |
11 | Aile İşletmeleri Anayasaları Örnekleri Üzerinden Bir Tartışma | |
12 | Aile İşletmelerinde Yönetişim Mekanizmaları (Aile Toplantıları, Aile Konseyi, Aile Meclisi, Aile Ofisleri, Aile Vakıfları, Eğitim Komitesi, Hissedarlar Toplantısı) | |
13 | Aile İşletmeleri Üzerine Makale İncelemeleri | |
14 | Aile İşletmeleri Örnek Olay İncelemeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Günver, B. A. (2002). Aile işletmelerinin yapısı ve geleceği. İstanbul Kültür Üniversitesi. Kenyon-Rouvinez, D., & Ward, J. L. (2005). Family business. Palgrave. Fındıkçı İ. (2005), Aile Şirketleri, İstanbul, Alfa Yayınları. Aronoff, C., & Ward, J. (2016). Family business governance: Maximizing family and business potential. Springer. Gürler, G. (2018). Aile İşletmelerinin Anayasa Oluşturma Ve Kurumsallaşma Çalışmalarında Makro Ve Mikro Bağlamsal Unsurların Rolü: Örnek Olaylar, Sakarya Üniversitesi, İşletme Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aile İşletmeleri İle İlgili Temel Kavramları Açıklar | |||||||
2 | Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma Araçlarını Bilir | |||||||
3 | Aile İşletmelerine Has Sendromları Bilir ve Tanımlar | |||||||
4 | Aile İşletmelerinde Yönetişim Mekanizmalarını Bilir | |||||||
5 | Aile İşletmelerine İlişkin Literatürü Tanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |