Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri | UYP 601 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İşletmeler ve organizasyonlar çoğu zaman tek bir amaçtan daha fazla amaçla karar verme durumunda kalırlar. Bu karar sonucunda ise maliyet, zaman, kar gibi değişkenler hakkında kararlar meydana gelir. Bu dersin amacı bu kararların alınmasında yardımcı olabilecek tekniklerin katılımcılara kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, yukarıda bahsedilen çıktıları sağlamak için algoritmalar ile bunlar ile çözülen karar modellerinin yorumlanabilme kapasitesinin arttırılması için yöntemler öğretilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1Karar problemlerini tanımlar ve matematiksel modeller oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | İşletme karar süreçlerinin olası problemleri hakkında fikir sahibi olur. | Gezi / Gözlem, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Karar problemlerini çözebilecek matematiksel teknikleri kullanır ve Çözümlerin üzerinde karar analizleri yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Karar modellerinde çok amaçlılık terminolojini kavrar ve çok amaçlı Modellerin oluşturulmasında temel amaç fonksiyonları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Çok amaçlı modellerin analiz ve sonuçlarını gerçek problemlere uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | İşletmelerin karar alma sahalarında karar ekiplerine yardımcı olur ve Yönetim kararlarını destekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çok amaçlı karar verme hakkında bilgilendirme | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
2 | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) Yöntemi | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
3 | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) Yöntemi - Uygulama | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
4 | Analitik Ağ Süreci (ANP) Yöntemi | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
5 | Analitik Ağ Süreci (ANP) Yöntemi - Uygulama | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
6 | TOPSIS Yöntemi | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
7 | TOPSIS Yöntemi - Uygulama | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
8 | Vize | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
9 | VIKOR Yöntemi | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
10 | VIKOR Yöntemi - Uygulama | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
11 | ELECTRE yöntemi | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
12 | ELECTRE yöntemi - Uygulama | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
13 | Bulanık kümeler kuramına giriş | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
14 | Bulanık çok kriterli karar verme | Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çok Amaçlı Karar Verme Ders Notları, Murat Ayanoğlu |
Ders Kaynakları | Introduction to Management Science, Bernard W.Taylor,Prentice Hall |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
2 | Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır | ||||||
3 | Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. | ||||||
4 | Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. | ||||||
5 | Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. | ||||||
7 | Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1Karar problemlerini tanımlar ve matematiksel modeller oluşturur. | |||||||
2 | İşletme karar süreçlerinin olası problemleri hakkında fikir sahibi olur. | |||||||
3 | Karar problemlerini çözebilecek matematiksel teknikleri kullanır ve Çözümlerin üzerinde karar analizleri yapar | |||||||
4 | Karar modellerinde çok amaçlılık terminolojini kavrar ve çok amaçlı Modellerin oluşturulmasında temel amaç fonksiyonları tanımlar. | |||||||
5 | Çok amaçlı modellerin analiz ve sonuçlarını gerçek problemlere uygular. | |||||||
6 | İşletmelerin karar alma sahalarında karar ekiplerine yardımcı olur ve Yönetim kararlarını destekler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |