Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri UYP 601 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İşletmeler ve organizasyonlar çoğu zaman tek bir amaçtan daha fazla amaçla karar verme durumunda kalırlar. Bu karar sonucunda ise maliyet, zaman, kar gibi değişkenler hakkında kararlar meydana gelir. Bu dersin amacı bu kararların alınmasında yardımcı olabilecek tekniklerin katılımcılara kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste, yukarıda bahsedilen çıktıları sağlamak için algoritmalar ile bunlar ile çözülen karar modellerinin yorumlanabilme kapasitesinin arttırılması için yöntemler öğretilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1Karar problemlerini tanımlar ve matematiksel modeller oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 İşletme karar süreçlerinin olası problemleri hakkında fikir sahibi olur. Gezi / Gözlem, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Karar problemlerini çözebilecek matematiksel teknikleri kullanır ve Çözümlerin üzerinde karar analizleri yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Karar modellerinde çok amaçlılık terminolojini kavrar ve çok amaçlı Modellerin oluşturulmasında temel amaç fonksiyonları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Çok amaçlı modellerin analiz ve sonuçlarını gerçek problemlere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 İşletmelerin karar alma sahalarında karar ekiplerine yardımcı olur ve Yönetim kararlarını destekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çok amaçlı karar verme hakkında bilgilendirme Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
2 Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) Yöntemi Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
3 Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) Yöntemi - Uygulama Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
4 Analitik Ağ Süreci (ANP) Yöntemi Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
5 Analitik Ağ Süreci (ANP) Yöntemi - Uygulama Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
6 TOPSIS Yöntemi Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
7 TOPSIS Yöntemi - Uygulama Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
8 Vize Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
9 VIKOR Yöntemi Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
10 VIKOR Yöntemi - Uygulama Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
11 ELECTRE yöntemi Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
12 ELECTRE yöntemi - Uygulama Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
13 Bulanık kümeler kuramına giriş Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
14 Bulanık çok kriterli karar verme Aşağıda belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler incelenecek ve diğer kaynaklar araştırılarak derse mümkün donanımla girilecektir.
Kaynaklar
Ders Notu

Çok Amaçlı Karar Verme Ders Notları, Murat Ayanoğlu

Ders Kaynakları

Introduction to Management Science, Bernard W.Taylor,Prentice Hall
Linear Programming for Decision Making. Anderson, D.R., D.J. Sweeney, and T.A.Williams St Paul, Minn.
An Introduction to Management Science Anderson, D.R., D.J.Sweeney, and T.A.Williams, 5th ed. St.Paul, Minn
Operations Research. Taha,H.A., New York, Macmillan Pb.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir.
2 Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır
3 Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır.
4 Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir.
5 Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir.
6 Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir.
7 Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 1Karar problemlerini tanımlar ve matematiksel modeller oluşturur.
2 İşletme karar süreçlerinin olası problemleri hakkında fikir sahibi olur.
3 Karar problemlerini çözebilecek matematiksel teknikleri kullanır ve Çözümlerin üzerinde karar analizleri yapar
4 Karar modellerinde çok amaçlılık terminolojini kavrar ve çok amaçlı Modellerin oluşturulmasında temel amaç fonksiyonları tanımlar.
5 Çok amaçlı modellerin analiz ve sonuçlarını gerçek problemlere uygular.
6 İşletmelerin karar alma sahalarında karar ekiplerine yardımcı olur ve Yönetim kararlarını destekler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6