Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Pazarlamada Etik UYP 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRE YILDIRIM
Dersi Verenler Doç.Dr. EMRE YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Pazarlama uygulamalarının hukuki boyutunun önem kazanmasına paralel olarak pazarlama etiği konusu da sorgulanmaya başlanmıştır. Bu derste, pazarlama etiği konusunun kavramsal ve ölçüm boyutunda öğretilmesi hedeflenerek, sosyal ve toplumsal kazanımlar elde edilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

1. Etik ve ahlak kavramlarının çerçevesinin çizilmesi
2. İşletmelerde sosyal sorumluluk kavramının önemi
3. Pazarlama uygulamalarında etik yaklaşımlar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik ve etikle ilgili kavramları tanımlar, örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Etik kavramının pazarlama ile ilişkilendirerek pazarlama etik ilişkisi unsurlarını analiz eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Pazarlama etiğinin işletmeler açısından önemi vurgulanarak işletmelerin uygun stratejiler geliştirmesini sağlanır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 İşletmelerin haksız rekabet uygulamalarına uygun stratejiler geliştirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlak kavramına felsefi açıdan (etik) bakış
2 İşletmelerde sosyal sorumluluk anlayışı
3 İş ahlakı, boyutları ve iş ahlakının gerekliliği
4 Pazarlama etiği ve pazarlamada etik karar alma modelleri
5 Yeni ürün geliştirme sürecinde proaktif etik anlayış
6 Etiketleme, ambalaj, garanti ve planlı eskitmede etik dışı işletme uygulamaları
7 İşletmelerarası rekabeti engelleyici fiyatlandırma uygulamaları
8 Tüketicileri yanıltıcı fiyatlandırma uygulamalarının yansımaları
9 Perakendeci-tedarikçi ilişkilerinden kaynaklı etik dışı uygulamalar
10 Etik dışı reklam uygulamaları ve çocuklar & kadınlar üzerindeki etkileri
11 Kişisel satış, satış geliştirme ve halkla ilişkilerde etik sorunlar
12 Tüketici taraflı etik dışı davranışların incelenmesi
13 e-ticarette etik ve internette gerçekleşen suçlar üzerine tartışma
14 Öğrenci sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yıldırım, E. ve  Mert, K. (2020). Etik Pazarlama Yolunda Neyi, Nasıl Yapma(ma)lı? Ankara: Gazi Kitabevi.

Yıldırım, E. (2020). Etik Pazarlama Dijital Çağın Getirdikleri (Ed.). Ankara: Gazi Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. X
2 Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. X
3 Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. X
4 İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. X
5 Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. X
6 Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. X
7 Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Etik ve etikle ilgili kavramları tanımlar, örnekler verir.
2 Etik kavramının pazarlama ile ilişkilendirerek pazarlama etik ilişkisi unsurlarını analiz eder.
3 Pazarlama etiğinin işletmeler açısından önemi vurgulanarak işletmelerin uygun stratejiler geliştirmesini sağlanır.
4 İşletmelerin haksız rekabet uygulamalarına uygun stratejiler geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Final 1 30 30
Performans Görevi (Uygulama) 1 30 30
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6