Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Araştırma Yöntemleri | EKO 365 | 5 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | İstatistik Ekonometri |
Önerilen Seçmeli Dersler | Ekonometri 1 Ekonometri 2 İstatistik |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR, |
Dersin Yardımcıları | Görüşme saatleri: Pazartesi 13-14.00, Cuma 13-16.00 Oda: D-43/P-322
|
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencileri bilimsel araştırma yöntemleri ile tanıştırarak; iktisadi inceleme konusunda değerlendirme yeteneğini arttırmak ve eleştirel düşünce gücü kazandırmaktır. Ders içerisinde, seçilen metinler okunacak, tartışılacak ve diğer ülke vakalarıyla karşılaştırılacaktır. Ders kapsamında bilimsel araştırma yöntemleri konusunda bilgi verilmesi ve araştırma metinlerinin oluşturulmasına ilişkin temel bilgiler sağlanırken bir taraftan da temel istatistik uygulamalarına dayanan bir yaklaşım sergilenecektir. Çeşitli veriler ile ekonometrik analizler ve veri toplama yöntemleri değerlendirmesi yapılacak, bu amaçla, STATA gibi programlar hakkında bilgi verilecek ve kullanılacaktır.
|
Dersin İçeriği | İlk olarak, bilimsel araştırma yöntemleri konusunda bir başlangıç niteliğinde bilgi verilecektir. Daha sonrasında, bilimsel araştırma metinlerinin oluşturulması üzerine fikir sağlanacaktır. Veri kaynaklarına ilişkin genel bir değerlendirme yapılacaktır. İzleyen aşamalarda niceliksel ve niteliksel yöntemlere ilişkin değerlendirmelerde bulunulacaktır. Bu bağlamda ders içerisinde iktisadi hayata ilişkin çeşitli konularda tartışılacaktır. Ayrıca, öğrenciler çeşitli bilgisayar programları ile çalışacaklar ve veriler üzerinde değerlendirme yapacaklardır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi kavramını ve bilginin kaynaklarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bilimsel araştırma süreci ve araştırma konusunun belirlenmesi hakkında gerekli değişkenleri tanımlar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bilimsel etik ilke ve kurallarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Eleştirel kaynak incelemesi yapar, hipotez ve strateji geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Kaynaklardan etik değerlere uygun bir şekilde alıntı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Veri toplama yöntemlerini öğrenir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | ARA SINAV | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Veriyi yorumlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Şekil şartlarına uygun tezler ve ödevler yazar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Bilimsel araştırmada yararlanılan kaynaklardan düzgün kaynakça oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | Bilimsel araştırmada alternatif veri toplama tekniklerini ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
14 | Araştırma raporu hazırlama tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramların Tanımı | Temel Kavramların Tanımı |
2 | Bilimsel Araştırma Süreci | Bilimsel Araştırma Süreci |
3 | Not Alma ve Litaratür Taraması | Not Alma ve Litaratür Taraması |
4 | Eleştirisel Kaynak İncelemesi | Eleştirisel Kaynak İncelemesi |
5 | Araştırmanın Yazılması | Araştırmanın Yazılması |
6 | Etik Kurallar ve Atıf | Etik Kurallar ve Atıf |
7 | Ara sınav | |
8 | Ara sınav | Ara sınav |
9 | Şekil, Tablo ve Grafiklerin Yorumlanması | Şekil, Tablo ve Grafiklerin Yorumlanması |
10 | Veri ve Ölçme | Veri ve Ölçme |
11 | Araştırma Evreni ve Örnekleme | Araştırma Evreni ve Örnekleme |
12 | Bilimsel Araştırmada İkincil Veri | Bilimsel Araştırmada İkincil Veri |
13 | Anket | Anket |
14 | Mülakat ve Gözlem | Mülakat ve Gözlem |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sabis |
Ders Kaynakları | Kozak, M. Akademik Yazım: İlkeler-Uygulamalar-Örnekler. Detay Yayıncılık, 2018. Karmasin, Mathias ve Ribbing, Rainer. Bilimsel Çalışma Yöntemleri. Yayınodası YAyıncılık, 2017. Sekeran, Uma ve Bougie, Roger. Research methods for business: A skill building approach. John Wiley & Sons, 2016. Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2015. Glennerster, R. ve Takavarasha, K., Running randomized evaluations: A practical guide, Princeton University press, 2013. Angrist, J. D. ve J. Pischke. Mostly harmless econometrics: an empiricist's companion, Princeton University Press, 2009. Wooldridge, J. M. Introductory econometrics, South Western College. 2008. Baum, C. An Introduction to Modern Econometrics using Stata. STATA Press. 2006. Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları, İstanbul, 1997. Day, Robert A.. Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır?. Tübitak, 1996. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgi kavramını ve bilginin kaynaklarını tanımlar | ||||||||||||
2 | Bilimsel araştırma süreci ve araştırma konusunun belirlenmesi hakkında gerekli değişkenleri tanımlar ve yorumlar. | ||||||||||||
3 | Bilimsel etik ilke ve kurallarını öğrenir. | ||||||||||||
4 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. | ||||||||||||
5 | Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur. | ||||||||||||
6 | Eleştirel kaynak incelemesi yapar, hipotez ve strateji geliştirir. | ||||||||||||
7 | Kaynaklardan etik değerlere uygun bir şekilde alıntı yapar. | ||||||||||||
8 | Veri toplama yöntemlerini öğrenir, | ||||||||||||
9 | ARA SINAV | ||||||||||||
10 | Veriyi yorumlar ve değerlendirir. | ||||||||||||
11 | Şekil şartlarına uygun tezler ve ödevler yazar, | ||||||||||||
12 | Bilimsel araştırmada yararlanılan kaynaklardan düzgün kaynakça oluşturur. | ||||||||||||
13 | Bilimsel araştırmada alternatif veri toplama tekniklerini ayırt eder. | ||||||||||||
14 | Araştırma raporu hazırlama tekniklerini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 4 | 10 | 40 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 4 | 10 | 40 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 352 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 14,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |