Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Lineer Cebir | EKO 211 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NESRİN GÜLER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NESRİN GÜLER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere lineer cebir temel kavramlarını tanıtmak, lineer cebir uygulamalarını ekonometri ve istatistik gibi derslerde kullanabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Lineer denklem sistemleri ve çözümleri, lineer denklem sisteminin matrislerle ifade edilmesi, lineer denklem sistemlerinin matris yöntemleri kullanılarak çözülmesi. Matrisler üzerinde işlemler, bir matrisin tersi, determinantı, rankı ve bunların lineer denklem sistemlerinin çözümleri ile olan ilişkileri, bazı özel tipli matrisler, vektörler, vektörel işlemler, kare matrisin öz değer ve öz vektörler ve bunların lineer denklem sistemleri ile olan ilişkileri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lineer denklem sistemlerini ve matrisleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Bir lineer sistem veya matrisin satır indirgenmiş eşolon formunu elementer satır işlemleri kullanarak bulur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Verilen lineer denklem sistemlerini çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Determinantların özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Matris ve determinantları lineer denklem sistemlerine uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Lineer denklem sistemleri teorisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Bir kümenin lineer bağımlı yada bağımsız olduğunu belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Baz ve boyut kavramlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Lineer Denklem Sistemleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
2 | Lineer Denklem Sistemleri Üzerine Elementer İşlemler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
3 | Matrisler ve Lineer Sistemlerin Satır İndirgenmesi | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
4 | Matrisler Üzerinde İşlemler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
5 | Lineer Sistemlerin Matris Biçimi ve Matris Denklemleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
6 | Matris Tersleri ve Kare Lineer Sistemler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
7 | Lineer Denklem Sistemleri Teorisi | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
8 | Determinant Kavramı ve Determinantın Özellikleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
9 | Arasınav | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
10 | Cramer Kuralı ve Tersin Adjoint Biçimi | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
11 | R^2 ve R^3'te vektörler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
12 | Lineer Bağımlılık ve Bağımsızlık, Baz ve Boyut | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
13 | Özdeğerler ve Özvektörler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
14 | Köşegenleştirme | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim elemanı ders notları, Stewart VENIT, Wayne BISHOP, Elementary linear algebra, McGraw Hill, Boston, 1985 |
Ders Kaynakları | 1.Basic Linear Algebra, T.S. Blyth and E. F. Robertson, Second ed. Springer. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | ||||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | ||||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | ||||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lineer denklem sistemlerini ve matrisleri tanır. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Bir lineer sistem veya matrisin satır indirgenmiş eşolon formunu elementer satır işlemleri kullanarak bulur. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
3 | Verilen lineer denklem sistemlerini çözer. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
4 | Determinantların özelliklerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | Matris ve determinantları lineer denklem sistemlerine uygular | 5 | 5 | 5 | |||||||||
6 | Lineer denklem sistemleri teorisini kavrar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
7 | Bir kümenin lineer bağımlı yada bağımsız olduğunu belirler. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
8 | Baz ve boyut kavramlarını öğrenir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |