Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematik | EKO 107 | 1 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NESRİN GÜLER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NESRİN GÜLER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere matematik ile ilgili temel kavramları vermek ve uygulamalarını göstermek, matematik problemlerini analiz etme ve problem çözme yeteneğini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Kümeler, Sayı Kümeleri, Özdeşlikler, Denklemler, Eşitsizlikler, Fonksiyonlar, Bazı özel tipli fonksiyonlar, Fonksiyon grafikleri, tek değişkenli fonksiyonlarda limit, süreklilik |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Küme kavramı, kümelerin kesişim, birleşim ve farkı, bir kümenin altkümeleri kavramlarını tanımlar ve açıklar. | Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Doğal sayılar, tamsayılar, rasyonel sayılar, reel sayılar ve özelliklerini ifade eder, sayı kümeleri üzerinde işlemler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Mutlak değer, Üslü ve Köklü Çoklukları tanımlar ve açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Özdeşlikler ve çarpanlara ayırma işlemlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Bir ve iki bilinmeyenli birinci dereceden denklemleri, bir bilinmeyenli ikinci dereceden denklemleri tanır ve işlemlerini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Bir bilinmeyenli birinci dereceden eşitsizlikleri ifade eder ve işlemlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Fonksiyon kavramını tanımlar, bir fonksiyonun tanım ve görüntü kümesini belirler, fonksiyonlar üzerinde işlem yapar. Bire-bir ve örten fonksiyonları ifade eder, bir fonksiyonun tersini ve iki fonksiyonun bileşkesini alır. Bazı özel tipli fonksiyonları ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Analitik düzlemi ifade eder. Bir fonksiyonun grafiğini çizer. Eşitsizlik sistemlerinin çözümlerini analitik düzlemde ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
9 | Limit ve süreklilik uygulamalarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kümeler ve Sayı Kümeleri (Doğal Sayılar, Tam Sayılar) | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
2 | Reel Sayılar, reel sayılarda sıralama ve aralıklar, oran orantı | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
3 | Mutlak değer, Üslü ve Köklü Çokluklar | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
4 | Cebirsel ifadeler, özdeşlikler ve çarpanlara ayırma | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
5 | Denklemler (Bir ve iki bilinmeyenli birinci dereceden denklemler), eşitsizlikler | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
6 | Fonksiyonlar, fonksiyonlar üzerinde işlemler, bazı özel tipli fonksiyonlar (parçalı, mutlak değer, logaritmik, üstel, işaret, tam değer) | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
7 | Koordinat düzlemi, doğrunun analitik incelenmesi | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
8 | Doğru, parabol ve grafikleri, eşitsizlik sistemleri, | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
9 | Ara Sınav | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
10 | Sürekli ve kesikli fonksiyonların grafikleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
11 | Limit kavramı | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
12 | Limit ve süreklilik | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
13 | Limit ve süreklilik | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
14 | Limit ve süreklilik | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ogretim Üyesi Ders Notları |
Ders Kaynakları | Matematiksel Analize Giriş, E. F. Haeussler Jr., R.S. Paul (çev. Ahmet Öztürk), Ekin kitabevi, 1993, Temel Matematik ve İşletme Uygulamaları, Erdal Balaban, Türkmen Kitabevi, 2015, İktisatçılar İçin Matematik, Enis SINIKSARAN, Aylin AKTÜKÜN, Alpaslan AKAY, Türkmen Kitabevi, 2011 İş, Ekonomi ve Sosyal Bilimler İçin Matematik, Nobel Yayınları, Edward D. Dowling (Çeviri) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | ||||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | ||||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Küme kavramı, kümelerin kesişim, birleşim ve farkı, bir kümenin altkümeleri kavramlarını tanımlar ve açıklar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Doğal sayılar, tamsayılar, rasyonel sayılar, reel sayılar ve özelliklerini ifade eder, sayı kümeleri üzerinde işlemler yapar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
3 | Mutlak değer, Üslü ve Köklü Çoklukları tanımlar ve açıklar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
4 | Özdeşlikler ve çarpanlara ayırma işlemlerini yapar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | Bir ve iki bilinmeyenli birinci dereceden denklemleri, bir bilinmeyenli ikinci dereceden denklemleri tanır ve işlemlerini yapar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
6 | Bir bilinmeyenli birinci dereceden eşitsizlikleri ifade eder ve işlemlerini yapar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
7 | Fonksiyon kavramını tanımlar, bir fonksiyonun tanım ve görüntü kümesini belirler, fonksiyonlar üzerinde işlem yapar. Bire-bir ve örten fonksiyonları ifade eder, bir fonksiyonun tersini ve iki fonksiyonun bileşkesini alır. Bazı özel tipli fonksiyonları ifade eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
8 | Analitik düzlemi ifade eder. Bir fonksiyonun grafiğini çizer. Eşitsizlik sistemlerinin çözümlerini analitik düzlemde ifade eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
9 | Limit ve süreklilik uygulamalarını yapar. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |