Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Paleografi ve Epigrafi | TEZ 305 | 5 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ, |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Orhan ALTUĞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Cumhuriyet öncesi kitap sanatlarının vazgeçilmez unsuru olan yazının, tanımı, tarihçesi el yazısının çeşitleri yazma ve okuma yöntemleri amaçlanır. Yazının malzemesi tanıtılır ve el yazması eserlerin deşifrasyon tekniklerinin öğretimi hedeflenir. |
Dersin İçeriği | Sanat Tarihi açısından önemli bir birikime sahip olan Türk toplumunun geçmiş dönemler içinde oluşturduğu tüm literatürün taranması ve deşifrasyon yöntemlerinin belirlenmesi hedeflenir. Belge okuma ve belge tanıma öğrencinin yapacağı çalışmalar için bilimsel alt yapıyı hazırlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yazı türlerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Farklı tekniklerdeki el yazılarını ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | El yazması eserleri çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Osmanlı Türkçesi içindeki Arapça, Farsça ve Türkçe metinlerin ayrdeder | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Eski metinlerdeki tarih satırlarını çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Belgelerden sonuç çıkarır | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarih ilmi ve yardımcı bilimler | |
2 | Paleografi ve Osmanlı diplomasisi | |
3 | Yazı malzemeleri ve tarihi süreç | |
4 | Yazı çeşitleri | |
5 | Matbu metin ile el yazısının farkları | |
6 | Osmanlı arşivi | |
7 | Eski belge okuma çalışması | |
8 | Eski belge okuma çalışması | |
9 | Osmanlı vesikalarının genel tasnifi ve belge türleri | |
10 | Ferman, berat vb. belgelerin özellikleri | |
11 | Eski belge okuma çalışmaları | |
12 | Yazma kitaplar ve genel özellikleri | |
13 | Osmanlı klasik kitap formu ve yazma eser okuma çalışması | |
14 | Eski belge okuma çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mübahat KÜTÜKOĞLU, Osmanlı Belgelerinin Dili
|
Ders Kaynakları | Cahit BALTACI, İslam Paleografyası Mübahat KÜTÜKOĞLU, Osmanlı Belgelerinin Dili Orhan SAKİN, Osmanlı Arşiv Belgeleri Okuma Kılavuzu Mahmud Bedreddin Yazır, Eski Yazıları Okuma Anahtarı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | ||||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | ||||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | ||||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | ||||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | ||||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | ||||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yazı türlerini tanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
2 | Farklı tekniklerdeki el yazılarını ayırt eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
3 | El yazması eserleri çözer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
4 | Araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
5 | Osmanlı Türkçesi içindeki Arapça, Farsça ve Türkçe metinlerin ayrdeder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
6 | Eski metinlerdeki tarih satırlarını çözer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
7 | Belgelerden sonuç çıkarır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 220 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |