Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tekstil Restorasyonu | HKE 302 | 6 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç. MİNE TAYLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihi tekstillerin Restorasyonu sırasında kullanılması gereken malzemelerin, yöntemlerin ve gerekli hallerde onarım prensiplerinin anlaşılması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Restorasyon kavramlarının anlaşılması, organik ve inorganik malzeme gruplarının tanımlanarak farklı özelliklere sahip bu malzemelerin bozulma nedenlerinin ve alınması gereken önlemlerin kavratılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tekstil ürünlerine Restorasyon yapılıp yapılamayacağını tespit eder. | Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Restorasyonda kullanılan malzemeleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Bir tekstil ürünün Restorasyonunda dikkat edilmesi gereken kuralları bilir ve uygular | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Müzelerde Restorasyon uygulamalarını araştırır ve karşılaştırır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Anadolu´da uygulanan geleneksel Restorasyon uygulamaları ile günümüzde yapılan uygulamaları karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Saçak tamirini tespit eder ve düzeltir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Motif hatası ve diğer tamirleri restorasyon açısından değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dönemin ders içeriği hakkında genel bilgilendirme. Restorasyon tanımı ve tarihten günümüze konservasyon. Organik ve inorganik malzemeler ve özellikleri. | |
2 | Yırtık ve küflenmiş bir halının onarım ve koruma aşamaları, toz ve yüzeysel kirlerden arındırılması. | |
3 | Ülkemizde kullanılan tekstil Restorasyon yöntemleri. Tarihi tekstillerde liflerin ve boyaların özellikleri ile teşhis yöntemleri. | |
4 | Dokumalarda Restorasyon yapılmasında karar verme ölçütleri Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde müzelerde Restorasyon uygulamaları | |
5 | I. Kısa sınav (quiz) ve yıl içi araştırma ödevlerinin verilmesi kalıcı kirlerin temizlenmesinde kullanılan malzemeler | |
6 | Restorasyon yapımında kullanılan malzemeler. Müzelerde kullanılan Restorasyon teknikleri ve yöntemleri. | |
7 | Dokuma ürünlerinin Restorasyonunda kullanılan teknikler. Tekstilleri bozulma nedenleri (Işık-Sıcaklık-Bağıl nem-Kir ve Hava kirliliği-Yapım teknikleri-Kullanım) ve alınabilecek önlemler. | |
8 | Tekstil ürünlerinde kumaş ve halılardaki renk solmalarına karşı alınacak yöntemler. | |
9 | Restorasyonundaki tekstil ürünlerinin bakımı. Tekstiller üzerinde kullanılan metal iplikler ve Temizlenme yöntemleri. | |
10 | Tarihi Tekstil ürünlerinde analiz yöntemleri. Teknik gezi. | |
11 | Restorasyonu tamamlanmış tekstillere uygulanması gereken işlemler. | |
12 | Yıkama ve soldurmada kullanılam malzemeler. Bir tekstil koleksiyonu oluşturmak/ Korumacılık açısından yaklaşım. | |
13 | Çağdaş bir müzede sergileme yöntemleri, algılamayı etkin ve kalıcı kılabilecek malzemeler. Müzelerin eğitim mekânı olarak kullanılması. | |
14 | Anadolu’da geleneksel tekstillerin Restorasyonunda kullanılan yöntemler ve günümüze uygulanması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Selçuk, Hayrettin., Müzelerde Böcek ve Küf Kontrolü. İstanbul: 2004. Sirel, Hülya., Müze Aydınlatmasında Zararlı Işınımlar ve Nesnelerin Bunlardan Korunması. YTÜ Mimarlık Fakültesi. Yapı Fiziği Kürsüsü Yayınları. Mart 1981. Schrock, N. C. ve Gisela Noak., Archival Storage of Paper. N.Y.: Gaylord Bros. 1997 Tokyürek, Erkan., “İstanbul Askeri Müzesinde Depolamanın Değerlendirilmesi ve Öneriler”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi SBE, 1997 Verner, J. ve Joanne Horgan., Museum Collection. Technical Handbooks for Museums and Monuments 2. France: Unesco, 1979. Yücel, Ayhan ve A. Serda Kantarcığolu., Müzelerdeki Eserlerin Bozulmasında Mikropların Rolü. Kültür Bakanlığı, Ankara: 1997. Yücel, Erdem., Türkiye’de Müzecilik. Arkeoloji ve Sanat Yayınları Başvuru ve El Kitapları Dizisi: 5. İstanbul, 1999. Aydın, Öznur. “Halının Onarımı ve Restorasyonu”. Kültür ve Sanat. Sayı: 36, 1997. Aydın, Öznur. “Onarım, Onarımda Kullanılan Araç Gereçler ve Boyanacak, Onarılacak Hlaı Kilimlerin İşlem Aşamaları”. Standart Dergisi. Sayı: 390, 1994. Can, Feza., “Bozulma ve Nedenleri”. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Der.: Tomur Atagök. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi, 1999, 101-111. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | ||||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | ||||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | ||||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | ||||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | ||||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | ||||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tekstil ürünlerine Restorasyon yapılıp yapılamayacağını tespit eder. | ||||||||||||
2 | Restorasyonda kullanılan malzemeleri tanımlar. | ||||||||||||
3 | Bir tekstil ürünün Restorasyonunda dikkat edilmesi gereken kuralları bilir ve uygular | ||||||||||||
4 | Müzelerde Restorasyon uygulamalarını araştırır ve karşılaştırır. | ||||||||||||
5 | Anadolu´da uygulanan geleneksel Restorasyon uygulamaları ile günümüzde yapılan uygulamaları karşılaştırır. | ||||||||||||
6 | Saçak tamirini tespit eder ve düzeltir. | ||||||||||||
7 | Motif hatası ve diğer tamirleri restorasyon açısından değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |