Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlk Okuma ve Yazma Öğretimi | SNE 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DURSUN AKSU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Elife Nur Saydam |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlköğretim birinci sınıfa gelen ve okuma yazma bilmeyen öğrencilere ses esaslı ilk okuma yazma öğretiminin nasıl yapılacağı, okumayı ve yazmayı çocuklara nasıl öğreteceğini kazandırabilmektir. |
Dersin İçeriği | Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programını tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | İlk okuma-yazmaya hazırlıkta etkinlikleri planlar. | Tartışma, Problem Çözme, | |
3 | İlk Okuma-Yazma öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımı uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
4 | İlk okuma yazma öğretiminde Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretim yöntemini uygular. | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programının değerlendirilmesi | [4]İlköğretim Programı Sayfa:1-8 |
2 | İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programında İlk okuma-yazma öğretimi | [4]İlköğretim Programı Sayfa: 89-95 |
3 | Okumaya giriş (Okumanın Prensipleri), Okuma ve yazmanın temel amaçları | [1] Sayfa 1-7, [2] Sayfa 268-298 |
4 | Okuma yaklaşımları | [1]sayfa: 9-10 |
5 | Okumaya hazır oluşlulukla ilgili faktörler | [1]sayfa: 19-26 |
6 | Okuma ve yazma içerisinde kavram alanları(okuma Stratejileri-yazı yazma süreci ve yazılı ürünler) | [3]sayfa: 256-280, [2] Sayfa 372-398 |
7 | Okuma yazma ve dil gelişiminde ailenin rolü | [1] sayfa: 26-45 |
8 | Yazma, yazmaya etki eden unsurlar | [1] sayfa: 46-58, [1] sayfa: 59-73 [LA]sayfa: 178-182 |
9 | Ara sınav | |
10 | Okuma yazma yöntemleri, ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma ve yazmaya başlama | [1] sayfa: 77-96 |
11 | İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları | [1] sayfa: 97-131 |
12 | İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları | [1] Sayfa: 151-164 |
13 | İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları | [1] Sayfa: 165- 177 |
14 | Ölçme ve değerlendirme | [1] Sayfa: 179-198, [3]sayfa: 194-196, [4]İlköğretim Programı Sayfa:96-99 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]. Akyol, H (2005). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programını tanır. | |||||||||||||||
2 | İlk okuma-yazmaya hazırlıkta etkinlikleri planlar. | |||||||||||||||
3 | İlk Okuma-Yazma öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımı uygular. | |||||||||||||||
4 | İlk okuma yazma öğretiminde Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretim yöntemini uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 40 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |