Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlköğretimde Çoklu Zekâ Kuramı Uygulamaları SNE 421 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatih Selim SELLÜM

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin zekâ türlerini anlama ve onlara yönelik öğrenme öğretme ortamları oluşturmayı öğretmektir.

Dersin İçeriği

Zeka ve Zeka ile ilgili Kuramlar, Çoklu Zeka Kuramı ve Temel İlkeleri, Çoklu Zeka Kuramındaki Zeka Türleri, Baskın Zeka Alanının Belirlenmesi, Sözel/Dilsel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Mantıksal/Matematiksel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Görsel/Uzamsal Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Müziksel/Ritmik Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Bedensel/Kinestetik Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Sosyal Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, İçsel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Doğacı Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Çoklu Zeka Kuramı ve Değerlendirme Çalışmaları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Zeka kuramlarını anlar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çoklu Zeka Kuramındaki zeka türlerini ilişkilendirir. Anlatım, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Çoklu Zeka Kuramındaki zeka türlerine etkinlikler tasarlar. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Anlatım,
4 Çoklu Zeka uygulamalarını değerlendirir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Zeka ve Zeka ile İlgili Kuramları
2 Çoklu Zeka Kuramı ve Temel İlkeleri
3 Çoklu Zeka Kuramındaki Zeka Türleri
4 Baskın Zeka Alanının Belirlenmesi
5 Sözel/Dilsel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler
6 Mantıksal/Matematiksel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler
7 Görsel/Uzamsal Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler
8 Müziksel/Ritmik Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler
9 Ara Sınav
10 Bedensel/Kinestetik Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler
11 Sosyal/İçsel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler
12 Doğacı Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler
13 Çoklu Zeka Kuramı ve Değerlendirme Çalışmaları
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

AKBOY, R. (2005). Eğitim Psikolojisi ve Çoklu Zekâ. İzmir: Dinozor Kitapevi.
BÜMEN, N. T. (2002). Okulda Çoklu Zekâ Kuramı. (Birinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
BÜMEN, N. T.. (2005). Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitim. Eğitimde Yeni Yönelimler. (İkinci Baskı). Demirel, Ö. (Ed.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
DEMİREL, Ö., BAŞBAY, A. ve ERDEM, E. (2006). Eğitimde Çoklu Zekâ Kuram ve Uygulama. (Birinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
GARDNER, H.. (2004). Zihin Çerçeveleri Çoklu Zekâ Kuramı. Çeviren: Ebru KILIÇ. İstanbul: Alfa Yayınları.
GARDNER, H.. (2006). Eğitimli Akıl Olayların ve Standart Testlerin Ötesinde, Her Çocuğun Hak Ettiği Eğitim Sistemi. İngilizceden Çeviren: Özden AKBAŞ. İstanbul: Morpa.
SABAN, A. (2002). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. (İkinci Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
SAN, İ. ve GÜLERYÜZ, H. (2004). Yaratıcı Eğitim ve Çoklu Zekâ Uygulamaları. Ankara: Artım Yayınları.
SELÇUK, Z., Kayılı, H. ve Okut, L. (2004). Çoklu Zekâ Uygulamaları. (Dördüncü Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
TEMİZ, N. (2007). Kimim-1? Çoklu Zekâ Kuramı Okulda ve Sınıfta. (Birinci Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
VURAL, B. (2005). Öğrenci Merkezli Eğitim ve Çoklu Zekâ. (Üçüncü Baskı). İstanbul: Hayat Yayıncılık.
YAVUZ, K. E. (2004). Eğitim-Öğretimde Çoklu Zekâ Teorisi ve Uygulamaları. (Beşinci Baskı). Ankara: Ceceli Yayınları.

YAVUZ, K. E. (2005). Öğrenen ve Gelişen Eğitimciler için Çoklu Zekâ Teorisi Uygulama Rehberi. (İkinci Baskı). Ankara: Ceceli Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Zeka kuramlarını anlar.
2 Çoklu Zeka Kuramındaki zeka türlerini ilişkilendirir.
3 Çoklu Zeka Kuramındaki zeka türlerine etkinlikler tasarlar.
4 Çoklu Zeka uygulamalarını değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5