Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yazılı ve Sözlü Anlatım | SNE 101 | 1 | 5 + 0 | 5 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Asena AYVAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dil üzerine inşa olan öğretmenlik mesleğinde duygu, düşünce ve meramını yazılı ve sözlü olarak kurallarına uygun ifade edebilme. |
Dersin İçeriği | Yazı dili ve özellikleri, Kompozisyon kavramı, Yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar. Formal yazılar. Yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler ve paragraf girişi, seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi. Genel anlatım bozuklukları. Kompozisyon düzeltme çalışmaları. Düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme. Yazılı anlatımda düşünceyi temellendirme yolları (tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma); anlatım biçimleri (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım); bunlar üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları. Bilgilendirici metinler (makale, köşeyazısı, söyleşi, fıkra, deneme, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü v.b.) üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma denemeleri. Yazınsal metinler (şiir, deneme vd) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yazılı ve sözlü anlatım türlerini sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Türlere uygun metin oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Topluluk karşısında kurallara uygun olarak konuşma yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Yazı ve konuşmayı etkin bir şekilde kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dilin tanımı, yazı dilinin özellikleri, Yazılı anlatımda dış yapı unsurları, imlâ kuralları ve noktalama işaretleri | Kaynaklardan ilgili bölümleri inceler. |
2 | Yazılı anlatımda içyapı unsurları, Yazıda plan ( tema, bakış açısı, yardımcı fikirler), kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları , Kompozisyon düzeltme çalışmaları, Düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme | Kaynaklardan ilgili bölümleri inceler. |
3 | Yazılı anlatım türleri | Kaynaklardan ilgili bölümleri inceler. |
4 | Yazılı anlatım türleri | Kaynaklardan ilgili bölümleri inceler. |
5 | Konuşma nedir? Niçin önemlidir? Türleri. Diksiyon ve iletişim, iletişim türleri, Konuşma ve beden dili ilişkisi | Kaynaklardan ilgili bölümleri inceler. |
6 | Konuşma becerisini geliştirme yolları, Konuşma ve ses bilgisi ilişkisi, Sesletim nedir?, Söyleyiş bozuklukları nasıl giderilir? | Kaynaklardan ilgili bölümleri inceler. |
7 | Türkçe doğru telaffuz için önemli olan hususlar (imla, vurgu, tonlama), Vurgu çalışmaları , tonlama çalışmaları, Telâffuz ve konuşma kusurları. | Kaynaklardan ilgili bölümleri inceler. |
8 | Sözlü anlatımda vurgu ve tonlama uygulamaları. Yazılı bir metin üzerinde durak yerlerini belirleme. Konuşma, konuşmaya yardımcı teknikler, konuşmayı etkileyen faktörler, İyi bir konuşmacının özellikleri, Şiir okuma teknikleri | Kaynaklardan ilgili bölümleri inceler. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşmalar, Konuşma metni hazırlama | Ders dışında konuyla ilgili alıştırmalar yapar. |
11 | Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma uygulamaları, | Ders dışında konuyla ilgili alıştırmalar yapar. |
12 | Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma uygulamaları, | Ders dışında konuyla ilgili alıştırmalar yapar. |
13 | Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma uygulamaları, | Ders dışında konuyla ilgili alıştırmalar yapar. |
14 | Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma uygulamaları, | Ders dışında konuyla ilgili alıştırmalar yapar. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Latif Beyreli (2006). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Pegem A |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yazılı ve sözlü anlatım türlerini sınıflandırır. | |||||||||||||||
2 | Türlere uygun metin oluşturur. | |||||||||||||||
3 | Topluluk karşısında kurallara uygun olarak konuşma yapar. | |||||||||||||||
4 | Yazı ve konuşmayı etkin bir şekilde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 219 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |