Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyolojiye Giriş | SOS 120 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Sosyolojiye Giriş |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyoloji biliminin yapı ve yöntemlerini kavratmak; sosyal değişimi ve içinde bulunduğu toplumun yapısını tanıtmak ve öğrenciye sosyolojik bir perspektif kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiyede sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışma örnekleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin temel kavramlarını açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Eğitim sosyolojisinin temel kavramlarını açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Eğitim ile sosyolojinin temel kavramları arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Eğitim sosyolojisi kuramlarını açıklar. | Anlatım, | |
5 | Eğitim sistem ve kurumlarının sosyal yapı ile ilişkilerini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Eğitim kurumlarının yapısını ve işleyişini çözümler ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel açıklama ve değerlendirme | |
2 | Eğitim sosyolojisi nedir? | Eğitim Sosyolojisi nedir? İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
3 | Birey ve toplum | Birey ve toplum, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
4 | Sosyalleşme | Sosyalleşme, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
5 | Sosyalleşme ve eğitim | Sosyalleşme ve eğitim, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
6 | Sosyalleşmenin iki fonksiyonu | Sosyalleşmenin iki fonksiyonu, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
7 | Okulun toplumsal görevleri | Okulun toplumsal görevleri, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
8 | Okulun toplumu bütünleştirme ve meşrulaştırma görevi | Okulun toplumu bütünleştirme ve meşrulaştırma görevi, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Bir sosyal kurum olarak okul | Bir sosyal kurum olarak okul, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
11 | Okuldaki etkileşim ve toplumsal sonuçlar | Okuldaki etkileşim ve toplumsal sonuçlar, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
12 | Sosyal yapı ve sosyal hareketlilik | Sosyal yapı ve sosyal hareketlilik, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
13 | Toplumlar ve okul kuruluş sistemleri | Toplumlar ve okul kuruluş sistemleri, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
14 | Toplumsal değişme ve eğitim | Toplumsal değişme ve eğitim, İlgili kaynaklar taranarak, el yazısı ile bir sayfa açıklanacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Mills W, Bilgi Sosyoloji ve Bilgi Sosyolojisi Üzerine, [2]Paragraf Yayınları.(2005) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. | X | |||||
2 | Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. | X | |||||
3 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. | ||||||
5 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. | ||||||
6 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. | X | |||||
7 | Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | ||||||
8 | OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
10 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin temel kavramlarını açıklar. | ||||||||||||||
2 | Eğitim sosyolojisinin temel kavramlarını açıklar. | ||||||||||||||
3 | Eğitim ile sosyolojinin temel kavramları arasında ilişki kurar. | ||||||||||||||
4 | Eğitim sosyolojisi kuramlarını açıklar. | ||||||||||||||
5 | Eğitim sistem ve kurumlarının sosyal yapı ile ilişkilerini açıklar. | ||||||||||||||
6 | Eğitim kurumlarının yapısını ve işleyişini çözümler ve açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |