Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A.Seç. Çocuk Aile ve İnternet OOE 447 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUAT KOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eslem Gözde FİDE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı; öğrencilerin çocuk aile ve internet konularında bilgi düzeylerinin geliştirilmesi, internetin çocuk gelişimi ve eğitimi üzerindeki etkisine yönelik farkındalık sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Ailede çocuk eğitimi, ailenin çocuk üzerindeki rolü, 0-8 yaş arası teknolojik farkındalık, çağımızın gerçeği bilgisayar ve internet, çocuğun bilgisayar kullanması, bilgisayarın çocuk gelişimi ve eğitimine etkileri, etkileşimli sanal bir dünya: internet, aile ve çocuk perspektifinden internete bakış, çocukta güvenli internet kullanımı, çocuğun internet kullanımında doğrular, yanlışlar, çocuğa uygun internet sitelerinin nitelikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuğun teknolojik farkındalığı kavrama sürecini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Çocuğun bilgisayar kullanma sürecini ve bilgisayarın çocuk gelişimi ve eğitimine etkilerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Aile ve çocuk perspektifinden internetin içeriğini ve niteliğini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Çocuğun İnternet kullanımındaki doğruları ve yanlışları, çocukta güvenli internet kullanımını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Çocuğa uygun internet sitelerinin niteliklerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders ile ilgili genel bilgilendirme
2 Ailenin çocuk üzerindeki rolü Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 0-8 yaş arası teknolojik farkındalık Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Çağımızın gerçeği bilgisayar ve internet Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Çocuğun bilgisayar kullanması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Bilgisayarın çocuk gelişimi ve eğitimine etkileri Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Etkileşimli sanal bir dünya: internet Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Aile ve çocuk perspektifinden internete bakış Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Aile ve çocuk perspektifinden internete bakış Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Çocukta güvenli internet kullanımı Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Çocuğun İnternet kullanımında doğrular, yanlışlar Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Çocuğun İnternet kullanımında doğrular, yanlışlar Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Çocuğa uygun internet sitelerinin nitelikleri Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Genel tekrar ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yazılı ve elektronik ortamda yayınlanan indirilebilir ders notları

Ders Kaynakları

(1) Kol, S. (2017). Erken Çocuklukta Teknoloji Kullanımı, Ankara: Pegem Akademi.
(2) Çoklar, A. N.,Odabaşı, F., ve Kabakçı, I., (2007). İnternet Çocuk ve Aile, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
(3) Odabaşı, F., (2002) İnternet ve Çocuk, İstanbul: Kapital Medya A.Ş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. X
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. X
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. X
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. X
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Çocuğun teknolojik farkındalığı kavrama sürecini öğrenir.
2 Çocuğun bilgisayar kullanma sürecini ve bilgisayarın çocuk gelişimi ve eğitimine etkilerini öğrenir.
3 Aile ve çocuk perspektifinden internetin içeriğini ve niteliğini kavrar.
4 Çocuğun İnternet kullanımındaki doğruları ve yanlışları, çocukta güvenli internet kullanımını kavrar.
5 Çocuğa uygun internet sitelerinin niteliklerini öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
2. Ödev 25
3. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5