Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anlatma Teknikleri: Konuşma Eğitimi TRE 302 6 2 + 2 3 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Gökhan Haldun Demirdöv

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Konuşma yöntem ve tekniklerini uygular. Konuşma etkinliklerini çeşitli değişkenler açısından kontrol eder.

Dersin İçeriği

Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Düşüncenin betimlenmesi, açılımı, savunulması ve kanıtlanması, örneklenerek açık seçik biçimde üretim aşamasına sokuluşunun mercek altına alınması. Konuşma organları, diyafram kontrolü. Ses çalışmaları. Belli bir konuda akıcı ve güzel konuşma becerisinin geliştirilmesi. Öğretmen adaylarının, ilköğretim Türkçe dersleri için çeşitli konuşma alıştırmalarıyla tanıştırılmaları ve konuşma becerilerini geliştirebilmeleri için uygulama ortamlarının hazırlanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarını tanır ve önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Belirli bir konuda güzel ve akıcı konuşma gerçekleştirebilir. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Konuşma etkinliklerinde konuşma süresini verimli kullanır. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Konuşma becerisini ölçme ve değerlendirme tekniklerini uygular. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Konuşma becerisi bakımından Türkçe ders kitaplarını değerlendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Topluluk önünde rahat bir şekilde konuşabilir. Tartışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Ders notu (1. Bölüm) okunacak.
2 Düşüncenin betimlenmesi Ders notu (2. Bölüm) okunacak.
3 Düşüncenin açılımı Ders notu (3. Bölüm) okunacak
4 Düşüncenin savunulması Ders notu (3. Bölüm) okunacak.
5 Düşüncenin kanıtlanması Ders notu (4. Bölüm) okunacak.
6 Düşüncenin örneklenerek açık seçik biçimde üretim aşamasına sokuluşunun mercek altına alınması. Ders notu (5. Bölüm) okunacak.
7 Konuşma biçimleri, Konuşmanın önemi Ders notu (6. Bölüm) okunacak.
8 ARA SINAV Ders notu (1-6. Bölümler) okunacak.
9 Konuşma organları, diyafram kontrolü. Ders notu (7. Bölüm) okunacak.
10 Ses çalışmaları. Ders notu (8. Bölüm) okunacak.
11 Belli bir konuda akıcı ve güzel konuşma becerisinin geliştirilmesi Ders notu (9. Bölüm) okunacak.
12 ilköğretim Türkçe dersleri için çeşitli konuşma alıştırmalarıyla tanıştırılmaları Türkçe ders kitabı incelenecek.
13 konuşma becerilerini geliştirebilmeleri için uygulama ortamlarının hazırlanması. Ders notu (10. Bölüm) okunacak.
14 Etkinlikler yapılması. Türkçe ders kitabı incelenecek.
Kaynaklar
Ders Notu

Anlatma Teknikleri:Konuşma Eğitimi Dersi Notları

Ders Kaynakları

Demirel, Özcan (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Ankara: MEB Yayınları.
Göğüş, Beşir (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
Yalçın, Alemdar (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri -Yeni Yaklaşımlar-. Ankara: Akçağ Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) X
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarını tanır ve önemini kavrar.
2 Belirli bir konuda güzel ve akıcı konuşma gerçekleştirebilir.
3 Konuşma etkinliklerinde konuşma süresini verimli kullanır.
4 Konuşma becerisini ölçme ve değerlendirme tekniklerini uygular.
5 Konuşma becerisi bakımından Türkçe ders kitaplarını değerlendirir.
6 Topluluk önünde rahat bir şekilde konuşabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 2 2
Sözlü Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 201
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,04
Dersin AKTS Kredisi 8