Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alan Seç I: Dil Bilgisi Öğretimi TRE 407 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRTAŞ TOLAMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dil bilgisini İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın (2006) temel yaklaşımı olan yapılandırmacılığa ve anlamaya/ anlatmaya yardımcı olmak üzere öğretebilecek donanıma sahip Türkçe öğretmenleri yetiştirmek

Dersin İçeriği

İlköğretim Türkçe Dersi Programı'nın (2006) temel yaklaşımı olan yapılandırmacılığa uygun olarak dil bilgisi öğretiminin sağlanması, dil bilgisi konuları ve işleyişleri, dil bilgisi öğretimi yöntem, teknik ve yaklaşımları ve dil bilgisi etkinlikleri geliştirme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dil bilgisi öğretiminin anlamaya ve anlatmaya yönelik işlevini dile getirir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Yapılandırmacılığa uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirir. Anlatım, Tartışma,
3 Dil biliminin dil bilgisi öğretimine yönelik katkılarını tanır ve bu iki disiplini ilişkilendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 İlköğretim Türkçe Dersi Programı’ndaki (2006) dil bilgisi alanına ilişkin kazanımları analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Öğretim yöntem ve tekniklerini dil bilgisi kazanımlarına yönelik uygular. Anlatım, Tartışma,
6 Dil bilgisi öğretimi yaklaşımlarını analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil bilgisi kavramının tanımı, sınırları Ders notu (1. bölüm) okunacak.
2 Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi Ders notu (2. bölüm) okunacak.
3 Dil bilgisi öğretiminin amaçları Ders notu (3. bölüm) okunacak.
4 Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler Ders notu (4. bölüm) okunacak.
5 Dil bilgisi öğretiminde kullanılan teknikler Ders notu (5. bölüm) okunacak.
6 Dil bilgisi öğretiminin sorunları Ders notu (6. bölüm) okunacak.
7 Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları –davranışçı yaklaşım- Ders notu (7. bölüm) okunacak.
8 Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları –bilişsel yaklaşım- Ders notu (8. bölüm) okunacak.
9 Ara sınav
10 Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları –yapılandırmacı yaklaşım- Ders notu (9. bölüm) okunacak.
11 İlköğretim Türkçe Dersi Programı’ndaki (2006) dil bilgisi alanına ilişkin kazanımları İlköğretim Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek.
12 Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme İlköğretim Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek.
13 Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme İlköğretim Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek.
14 Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme İlköğretim Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
Sağır, M. (2002). İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) X
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) X
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) X
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Dil bilgisi öğretiminin anlamaya ve anlatmaya yönelik işlevini dile getirir.
2 Yapılandırmacılığa uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirir.
3 Dil biliminin dil bilgisi öğretimine yönelik katkılarını tanır ve bu iki disiplini ilişkilendirir.
4 İlköğretim Türkçe Dersi Programı’ndaki (2006) dil bilgisi alanına ilişkin kazanımları analiz eder.
5 Öğretim yöntem ve tekniklerini dil bilgisi kazanımlarına yönelik uygular.
6 Dil bilgisi öğretimi yaklaşımlarını analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5