Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alan Seç III:Sözcük Öğretimi ve İncelemeleri | TRE 412 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sözcük öğretimi yöntemlerini bilir, sözcükler hakkında bilgi sahibi olur. |
Dersin İçeriği | Çeşitli tanımlar içerisinden dil açısından sözcüğün tanımı yapmak. Sözcük öğretimi ve sözcük öğretim yöntemleri hakkında bilgi vermek. Ders kitaplarındaki ve çocuk kitaplarındaki sözcüklerden hareketle çocuğun seviyesine uygun sözcükleri tanıyabilmek. Sözcüklerin kökenleri, yapıları hakkında bilgi vermek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dil öğretimi kapsamında sözcüğün tanımlarını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sözcük öğretimi yöntemlerini karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Türkçe ders kitaplarındaki ve çocuk kitaplarındaki sözcükleri inceler. | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Çocuğun seviyesine uygun olan sözcükleri tespit eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Sözcük hazinesini geliştirir. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sözcüğe ait pek çok tanımın yapılarak, dil öğretimine göre sözcüğü tanımlamak. | Ders notu (1. Bölüm) okunacak. |
2 | Sözcük öğretimi hakkında bilgi vermek. | Ders notu (2. Bölüm) okunacak. |
3 | Sözcük öğretimi yöntemlerini tanımak. | Ders notu (3. Bölüm) okunacak. |
4 | İlköğretim öğrencilerinde sözcük öğreitimini gerçekleştirecek yöntemler üzerinde durmak. | Ders notu (4. Bölüm) okunacak. |
5 | Türkçe ders kitaplarındaki sözcükleri tespit edip incelemek. | Türkçe ders kitabı incelenecek. |
6 | Türkçe ders kitaplarındaki sözcükleri tespit edip incelemek. | Türkçe ders kitabı incelenecek. |
7 | Türkçe ders kitaplarındaki sözcükleri tespit edip incelemek. | Türkçe ders kitabı incelenecek. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Çocuk kitaplarındaki sözcükleri tespit edip incelemek. | Çocuk kitapları incelenecek. |
10 | Çocuk kitaplarındaki sözcükleri tespit edip incelemek. | Çocuk kitapları incelenecek. |
11 | Çocuk kitaplarındaki sözcükleri tespit edip incelemek. | Çocuk kitapları incelenecek. |
12 | Çocukların seviyesine uygun sözcükleri tespit etmek. | Çocuk kitapları incelenecek. |
13 | Çocukların seviyesine uygun sözcükleri tespit etmek. | Çocuk kitapları incelenecek. |
14 | Sözlükçe oluşturmak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Yıldız, Cemal; Okur, Alpaslan (2010). Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, Ankara: Pegema Yay. Günay, D. (2008). Sözcükbilime Giriş. İstanbul: Multilingual Aksan, D. (2005). Türkçenin Zenginlikleri İncelikleri. Ankara: Bilgi Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | X | |||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
3 | Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) | X | |||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) | X | |||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | X | |||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) | X | |||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | ||||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dil öğretimi kapsamında sözcüğün tanımlarını inceler. | ||||||||||||||||
2 | Sözcük öğretimi yöntemlerini karşılaştırır. | ||||||||||||||||
3 | Türkçe ders kitaplarındaki ve çocuk kitaplarındaki sözcükleri inceler. | ||||||||||||||||
4 | Çocuğun seviyesine uygun olan sözcükleri tespit eder. | ||||||||||||||||
5 | Sözcük hazinesini geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |