Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A.Seç II:Soru Sorma Becerisi SBE 418 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mehmet UYMAZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretmenler sınıfta ders işleme zamanının yarısını soru sormak, sordurmak, soruları değerlendirmekle meşguldürler. Dolayısıyla öğretmenlerin soru sorma, sorgulama konusunda yeterli becerileri edinmeleri büyük önem taşımaktadır.

Dersin İçeriği

Soru sorma becerisi, soru cevap yöntemi ve tarihsel gelişimi, soruların sınıflandırılması, bilişsel alan soru türleri (hatırlama-tekrarlama soruları, yakınsama soruları, uzaksama soruları, değerlendirme soruları), soru sorma teknikleri, soru sorma teknikleriyle ilgili öğretmen davranışları, soru yazma (açık uçlu, kısa cevaplı, doğru-yanlış, eşleştirme, çoktan seçmeli).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Soru sormanın ne olduğunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Soru sorma becerisinin önemini fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Soruların sınıflandırmasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Soruları bilişsel alan taksonomisine göre sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Soru sorma tekniklerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Soru sorma ile ilgili öğretmen davranışlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Nitelikli soru sorma becerilerini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Nitelikli sorular (açık uçlu, kısa cevaplı, doğru-yanlış, eşleştirme, çoktan seçmeli) yazar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Soru sorma becerisi [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
2 Soru cevap yöntemi ve tarihsel gelişimi [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
3 Soruların sınıflandırılması [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
4 Bilişsel alan soru türleri (hatırlama-tekrarlama soruları) [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
5 Bilişsel alan soru türleri (yakınsama soruları) [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
6 Bilişsel alan soru türleri (uzaksama soruları) [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
7 Bilişsel alan soru türleri (değerlendirme soruları) [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Soru sorma teknikleri [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
10 Soru sorma teknikleriyle ilgili öğretmen davranışları [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
11 Soru yazma (açık uçlu, kısa cevaplı) [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
12 Soru yazma (doğru-yanlış, eşleştirme) [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
13 Soru yazma (çoktan seçmeli) [6] İlgili kısımlar okunacaktır.
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]Bloom B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. New York: David McKay Co Inc.
[2]Brown, G. & E.C. Wrang. (1993). Questioning Classroom Skills Series. Newyork.
[3]Ellis, K. (1993). Teacher Questioning and Student Learning. What Research says to the teacher. Newyork.
[4]Kery, T. (1999). Effective Questioning. A Teaching Skills Workbook Teacher Educational Project. University of Notthingham.
[5]Pohl, M. (2000). Learning to Think, Thinking to Learn: Models and Strategies to Develop a Classroom Culture of Thinking. Cheltenham, Vic.: Hawker Brownlow.
[6]Filiz, S.B. (2004). Öğretmenler için Soru sorma Sanatı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Soru sormanın ne olduğunu kavrar.
2 Soru sorma becerisinin önemini fark eder.
3 Soruların sınıflandırmasını yapar.
4 Soruları bilişsel alan taksonomisine göre sınıflandırır.
5 Soru sorma tekniklerini kavrar.
6 Soru sorma ile ilgili öğretmen davranışlarını bilir.
7 Nitelikli soru sorma becerilerini kazanır.
8 Nitelikli sorular (açık uçlu, kısa cevaplı, doğru-yanlış, eşleştirme, çoktan seçmeli) yazar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 2 2
Sözlü Sınav 1 2 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5