Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk.Seç II: Bilim Tarihi IME 446 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kevser GÜNAY

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Günümüzde bilimin geldiği noktada hangi süreçlerden geçtiğini, bilimin tüm insanlığın ortak çaba ve gayretlerinin bir ürünü olduğu hususlarını kavratmak.

Dersin İçeriği

Bilimin eski yakındoğu uygarlıklarından bu yana evrimi. İyonya-Helen, İslam-Türk (Arap, Horosan, Selçuk, Endülüs, Osmanlı) dönemlerinde bilim. Bu dönemlerde ve Rönesanstan bu yana batıda Astronomi, Matematik, Fizik, Tıp, Biyoloji vb. bilim dallarının gelişmesi. 20.yüzyıl bilim ve teknoloji devrimleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimlerin tarihi süreçte nasıl bir gelişme gösterdiğini öğrenir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
2 Yaratıcı ve eleştirel düşünceye sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Bilimlerin birbirlerinden nasıl etkilendikleri hakkında kanaat sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Ulusların hangi düzeyde bilime katkı sağladıkları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Bilimin gelişimine ilişkin bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Bilimsel sürecin gelişimini günümüz açısından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yazılı tarih öncesi çağlarda bilim ve teknoloji [1] s. 2-13.
2 İlkçağlarda bilim: Çin ve Mısırda bilimin gelişmesi [1] s. 16-41.
3 İlkçağlarda Yunan site devletlerinde bilim [1] s.104-121
4 Ortaçağ Hristiyan dünyasında bilim [1] s.121-160.
5 Ortaçağ Doğu İslam dünyasında bilim [1] s.161-167.
6 Ortaçağ Batı İslam dünyasında bilim [1] s.167-204.
7 Türklerin bilime katkısı [1] s.207-225.
8 Rönesans ve bilime etkisi [1] s.226-257.
9 Arasınav
10 Aydınlanma çağında bilimin gelişmesi [1] s.310-344.
11 Yakınçağ Avrupasında bilim [1] s.260-278.
12 Klasik dönem Osmanlıda bilim [1] s.278-306.
13 Modern dönem Osmanlıda bilim [1] s.355-362.
14 Cumhuriyet Türkiyesinde Bilim
Kaynaklar
Ders Notu

Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara 2007.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar.
2 Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır.
3 Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. X
4 Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. X
5 Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. X
6 Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. X
7 Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. X
8 Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. X
9 Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. X
10 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. X
11 Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. X
12 Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. X
13 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder.
14 Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar.
15 Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Bilimlerin tarihi süreçte nasıl bir gelişme gösterdiğini öğrenir.
2 Yaratıcı ve eleştirel düşünceye sahip olur.
3 Bilimlerin birbirlerinden nasıl etkilendikleri hakkında kanaat sahibi olur.
4 Ulusların hangi düzeyde bilime katkı sağladıkları hakkında bilgi sahibi olur.
5 Bilimin gelişimine ilişkin bilgi sahibi olur.
6 Bilimsel sürecin gelişimini günümüz açısından değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5