Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sır ve Pişirim Uygulamaları II | SRM 318 | 6 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç. PINAR GÜZELGÜN HANGÜN |
Dersi Verenler | Doç. PINAR GÜZELGÜN HANGÜN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör Beyza USTA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Endüstriyel ve Sanatsal seramik alanlarında kullanılan sırların hesaplanması, hazırlanması ve uygulanması öğretilmektedir. Uygulama sonunda çamur ile sır uyumu ve hataların hangi faktörlerden oluştuğunu saptamayı amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Seramik hammaddelerin formülleri, yapısı, özellikleri ve mol ağırlıkları.Sır çeşitlerinin sınıflandırılması.Kimyasal analiz. Kimyasal analizden rasyonel analize geçiş.Rasyonel analizden sır reçetesinin hesaplanması. Seger formülü. Seramik sırlarına yapılan testler bu dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.Uygulama için bir sır çeşidinin belirlenmesi. Belirlenen sır çeşidi üzerinde teorik araştırmaların yapılması. Teorik araştırmaların neticesinde hazırlanacak sır için kullanılacak hammaddelerin %’de oranlarının belirlenmesi. 100 gr. Üzerinden sır reçetelerinin hesaplanması. Yapılan çalışmaların rapor haline getirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Seramik Endüstrisinde kullanılan tüm sır çeşitlerini ve özelliklerini bilir ve tanımlar. | Anlatım, | |
2 | Seramik sır hazırlama aşamasında kullanılan tüm matematiksel işlemleri çözer. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Seramik hammaddelerinin özellikleri doğrultusunda nitelikli bir sır reçetesi oluşturur. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Hazırlanan reçeteler doğrultusunda deneysel çalışma sürecini gerçekleştirir. | Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Deneysel çalışmalarda ortaya çıkan analizleri değerlendirerek sorunları saptar ve alternatif çözümler üretir. | Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Seramik sırlarının kimyasal özelliklerini kullanıp, farklı renk ve artistik sonuçlarda deneyler yapar. | Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
7 | Tüm deneyleri sır çeşitleri üzerinde uygular ve sonuçlarını yorumlar. | Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Artistik Seramik Sırları Tanımı ve Çeşitleri - Mat Sırlar ve Krakle Sırlar | |
2 | Mat Sırlar ve Krakle Sırlar üzerine Uygulamalar | |
3 | Toplanmalı Sırlar ve Reaktif Sırların Tanımı | |
4 | Toplanmalı Sırlar Reaktif Sırlar Üzerine Uygulamalar | |
5 | Kısa Sınav | Kül Sırları için malzeme topla |
6 | Aventurin Sırlar ve Temmoku Sırların Tanımı | Kül Sırları için malzeme topla |
7 | Aventurin Sırlar ve Temmoku Sırlar Üzerine Uygulamalar | Kül Sırları için malzeme topla |
8 | Kül Sırları Tanımı Ve Uygulamalar + Performans Ödevi (Lab.) | |
9 | Kül Sırları Üzerine Uygulamar (İkili Diyagram) | |
10 | Redüksiyonlu Sırlar (Lüsterli Sırlar) | |
11 | Seladon Sırların Tanımı | |
12 | Ara Sınav(vİZE) | |
13 | Raku sırları | |
14 | Çin Kırmızısı Sırlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | TANIŞAN H.Hüseyin - Doç.Dr. METE Zeliha, Seramik Teknolojisi ve Uygulaması, Cilt 1, İzmir, 1986 ARCASOY Ateş, BAŞKIRKAN Hasan, Seramik Teknolojisi, Nisan 2021 DOĞAN Şaduman, Açıklamalı Seramik Teknolojisi GENÇ Soner, Artistik Seramik Sırları, Mart 2013 METE Zeliha, Seramik Kimyası, Eylül 2020 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur. | X | |||||
2 | Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. | X | |||||
3 | Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. | X | |||||
4 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. | X | |||||
6 | Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler. | X | |||||
9 | Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder. | X | |||||
10 | İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Seramik Endüstrisinde kullanılan tüm sır çeşitlerini ve özelliklerini bilir ve tanımlar. | ||||||||||
2 | Seramik sır hazırlama aşamasında kullanılan tüm matematiksel işlemleri çözer. | ||||||||||
3 | Seramik hammaddelerinin özellikleri doğrultusunda nitelikli bir sır reçetesi oluşturur. | ||||||||||
4 | Hazırlanan reçeteler doğrultusunda deneysel çalışma sürecini gerçekleştirir. | ||||||||||
5 | Deneysel çalışmalarda ortaya çıkan analizleri değerlendirerek sorunları saptar ve alternatif çözümler üretir. | ||||||||||
6 | Seramik sırlarının kimyasal özelliklerini kullanıp, farklı renk ve artistik sonuçlarda deneyler yapar. | ||||||||||
7 | Tüm deneyleri sır çeşitleri üzerinde uygular ve sonuçlarını yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |