Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Toplum ve Sanat RSM 419 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞİMŞEK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞİMŞEK,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Toplum ve sanat arasındaki karşılıklı etkileşimin, avcı-toplayıcı dönemden günümüze değin nasıl gerçekleştiğinin tarihsel temelleri ile açıklamak bu dersin amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

1-Avcı-toplayıcı dönem ve sanat

2-Yerleşik hayata geçiş ile ilk kent ve devletlerin ortaya çıkmasının insanlık tarihine ve bu durumun sanata olan etkisi.

3-Antik Mısır'ın toplumsal yapısı ve Antik Mısır sanatının sanat tarihine olan etkileri

 

4-Antik Yunan ve Roma'nın dunya tarihine; bilim, felsefe, hukuk, siyaset, mimari, muhendislik anlamında yaptığı katkılar ve bunun sanata olan yansımaları.

5-Hristiyanlık dininin ortaya çıkışı ve bunun Antik Roma toplumu ve sanata olan yansımaları.

6-Feodal dönem boyunca Avrupa'da sanat ve sanatçının konumu.

7-IX- XII. yüzyılları arasında İslam medeniyetinin bilim, felsefe alanında yükselişi ve bunun sanat kurumuna olan etkileri.

8-Ara sınav

9-Avrupa'da burjuva sınıfının ortaya çıkma nedenleri ve bunun sanat kurumu ve sanatçıya olan etkileri.

10- Rönesans döneminde yaşanan gelişmeler ve bu gelişneler sonucunda sanat ve sanatçının konumunda yaşanan değişiklikler.

11- Reform hareketlerinin sonucunda Protestanlık mezhebinin ortaya çıkışı, bunun toplum ve sanata olan yansımaları.

12-Coğrafi keşifler ve merkantilist üretim biçiminin, toplum ve sanat alanında ortaya çıkardığı değişiklikler.

13- Sanayi devrimi ve kentleşme ile bilim ve teknoloji alanında görülen değişikliklerin sanat kurumuna olan etkileri.

14-Final

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu

Makale: "Sanatçının Özerkleşmesinin, Sanatın Kurumsallaşmasının Kısa Tarihçesi." 

Dr. Öğretim Üyesi Ayşe Şimşek

Ders Kaynakları

Dellaloğlu, B. (2020). Poetik ve Politik Bir Kültürel Çalışmalar Ansiklopedisi.İstanbul. Timaş Yayınları.

Doğan, S. (2003). Ortaçağ Manastır Sistemi: Doğu ve Batı Manastırları, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 20, Sayı:2, S:73-89.

Elias, N. (2017). (Çev. Erol Özbek). Uygarlık Süreci 2. İstanbul. İletişim Yayınları.

Facini, O. (2014). The Impact of the Protestant Reformation on Renaissance Art . S:1-12. http://reverendluther.org/pdfs2/Olivia-Reformation-Art.pdf.

Fleming J, H. Honour. (2020). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul:Alfa Yayınları.

Gezgin, İ. (2016). Sanatın Mitolojisi. İstanbul. Sel Yayıncılık.

Giddens, A. (2008). (Çev. Abdülkerim Sönmez). Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı Yayınları.

Gombrich, E. (2018). (Çev. Erol Erduran, Ömer Erduran). Sanatın Kısa Öyküsü. İstanbul. Remzi Kitabevi.

Güler, H. (2018). Ortaçağ’da Kent Birimi Olarak Roma: Ekonomik ve Sosyo-Kültürel Yapı,Akademik Bakış Dergisi: Sayı:66. S:12-23.

Hauser, A. (2021). (Çev. Duygu Şahin).Sanatın Toplumsal Tarihi I:Tarih Öncesi Çağlardan Ortaçağ’a. İstanbul: Kırmızı Yayınları.

Hauser, A. (2006). (Çev.Yıldız Gölönü). Sanatın Toplumsal Tarihi II. Ankara: Deniz Kitabevi.

Kramer. S.N. (2002). (Özcan Buze). Sümerler: Tarihleri, Kültürleri ve Karakterleri. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

Kılıçbay, M.A. (2010). Feodalite ve Klasik Dönem Osmanlı Üretim Tarzı. Ankara: Efil Yayınevi Yayınları.

Liebeschuetz, W. (1999). (Çev. Suna Güven). Geç Antik Çağda Kent: “Antik Çağda Kent”. İstanbul: Homer Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Sözlü Sınav 20
1. Ödev 30
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)