Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tasarım Stratejileri | MIM 014 | 0 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SEREFRAZ AKYAMAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bina ve kent ölçeğinde tasarım yapılırken nasıl yaklaşım ve stratejiler geliştirileceğine ilişkin araştırma ve incelemeler yapmak. |
Dersin İçeriği | Mimari ve kentsel tasarımın temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak; mimari tasarım ve kentsel tasarım süreçlerinde ortaya çıkabilecek problemlere karşın yaratıcı ve yenilikçi yaklaşımlar/stratejiler geliştirme kabiliyeti kazandırmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mimari tasarımın temel ilkeleri hakkında bilgi edinmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kentsel tasarımın temel ilkeleri hakkında bilgi edinmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bina ölçeğinde tasarım stratejileri geliştirebilmek | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Kentsel tasarım ölçeğinde tasarım stratejileri geliştirebilmek | Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Açılış Dersi, Problem Tanımı ve Genel Bilgilendirme | |
2 | Tasarım Nedir | |
3 | Fikir Geliştirme / Eskiz | |
4 | Mimari Tasarımın Temel İlkelerine Giriş | |
5 | Bina Ölçeğinde Tasarım Stratejileri : Program | |
6 | Bina Ölçeğinde Tasarım Stratejileri : Kontrüksiyon | |
7 | Bina Ölçeğinde Tasarım Stratejileri : Konfigürasyon | |
8 | Bina Ölçeğinde Tasarım Stratejileri : Program, Kontrüksiyon, Konfigürasyon | |
9 | Ara Değerlendirme | |
10 | Kentsel Tasarımın Temel İlkelerine Giriş | |
11 | Kent Ölçeğinde Tasarım Stratejileri: Kentsel Entegrasyon | |
12 | Kent Ölçeğinde Tasarım Stratejileri: Sürdürülebilir Alt Yapı | |
13 | Kent Ölçeğinde Tasarım Stratejileri: İklimlendirme / Atmosfer | |
14 | Final Değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mahalle Yapımı – Hayal Edilebilir Tasarım Kılavuzu: Ahali (Oyun Kartları), Alexis Şanal Form, Space, and Order by Francis D.K. Ching The Architecture Reference and Specification Book: Everything Architects need to know Every day by Julia McMorrough Ten Books on Architecture by Vitruvius ArchiDoodle by Steve Bowkett Understanding Architecture: Its Elements, History, and Meaning by Leland M Roth and Amanda C Roth Clark The Language of Architecture: 26 Principles every Architect should know by Andrea Simitch, Val Warke Elements of Architecture by Rem Koolhaas: Local Planning: Contemporary Principles and Practice, edited by Gary Hack, et al. (2009). The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects, by Lewis Mumford (1972) The Next American Metropolis: Ecology, Community, and the American Dream, by Peter Calthorpe (1993). Cities of Tomorrow: An Intellectual History of Urban Planning and Design in the Twentieth Century, by Peter Hall (1996 Updated Edition). A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, by Christopher Alexander, Sara Ishikawa, and Murray Silverstein (1976). Edge City: Life on the New Frontier, by Joel Garreau (1992).
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | ||||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mimari tasarımın temel ilkeleri hakkında bilgi edinmek | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Kentsel tasarımın temel ilkeleri hakkında bilgi edinmek | 5 | |||||||||||||
3 | Bina ölçeğinde tasarım stratejileri geliştirebilmek | 5 | 5 | ||||||||||||
4 | Kentsel tasarım ölçeğinde tasarım stratejileri geliştirebilmek | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |