Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel Kültür Analizleri GIT 425 7 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BİLGEN AYDIN SEVİM
Dersi Verenler Doç.Dr. BİLGEN AYDIN SEVİM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, görsel kültürle ilgili temel kavramları tartışmayı ve görsel kültürü analiz etmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Bu ders, kitle kültürü, küresel kültür, siber kültür ve narsistik kültür gibi görsel kültür ile ilgili temel kavramları kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel kültürle ilgili temel kavramları tanımlar Soru-Cevap, Tartışma,
2 Sözlü, yazılı ve görsel kültür örneklerini karşılaştırır Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Kitle kültürünün temel özelliklerini tartışır Beyin Fırtınası, Tartışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Küresel kültürün ekonomik, kültürel ve siyasal boyutlarını açıklar Anlatım, Tartışma,
5 Siber kültürü eleştirel açıdan değerlendirir Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Sanal gerçeklik teknolojilerinin kullanım alanlarını analiz eder Tartışma,
7 Narsistik kültürü örneklerle yorumlar Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması
2 Temel kavramlar
3 Sözlü kültür, yazılı kültür ve görsel kültür
4 Walter J. Ong
5 Marshall McLuhan
6 Kitle Kültürü
7 Kültür Endüstrisi
8 Tüketim Kültürü
9 George Ritzer
10 J. Baudrillard
11 Siber Kültür ve Sanallık
12 Sanal Gerçeklik Teknolojileri
13 Narsistik Kültür
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Baudrillard, Jean. Kusursuz Cinayet. Çev. Necmeddin Sevil. İstanbul: Ayrıntı Yayınları,  2012.

 

Baudrillard, Jean. Simülakrlar ve Simülasyon. Çev. Oğuz Adanır. İstanbul: Doğu Batı Yayınları, 2003.

 

Blackmore, Susan. Mem Makinesi: Genetik Evrimin Devamı Olarak Kültürel Evrim. Çev. Nil Şimşek.

         İstanbul: Alfa Yayınları, 2011.Burnett, Ron. İmgeler Nasıl Düşünür?. İstanbul: Metis Yayıncılık,  

         2007.

Çakır, Mukadder. Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. İstanbul: Ütopya Yayınevi, 2014.

Lyon, David. Gözetlenen Toplum: Günlük Hayatı Kontrol Etmek. İstanbul: Kalkedon  Yayıncılık, 2006.

 

Niedzviecki, Hal. Dikizleme Günlüğü. Çev. Gökçe Gündüç. İstanbul: Ayrıntı Yayınları,   2010.

Robins, Kevin. İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2013.

Twenge, Jean. Asrın Vebası: Narsisizm İlleti. Çev. Özlem Yüksel. İstanbul: Kaknüs  Yayınları, 2010.

 

Twenge, Jean. Ben Nesli. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2009.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek.
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak.
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek.
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek.
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak.
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak.
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak.
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak.
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek.
15 Estetik farkındalığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Görsel kültürle ilgili temel kavramları tanımlar
2 Sözlü, yazılı ve görsel kültür örneklerini karşılaştırır
3 Kitle kültürünün temel özelliklerini tartışır
4 Küresel kültürün ekonomik, kültürel ve siyasal boyutlarını açıklar
5 Siber kültürü eleştirel açıdan değerlendirir
6 Sanal gerçeklik teknolojilerinin kullanım alanlarını analiz eder
7 Narsistik kültürü örneklerle yorumlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödev 3 12 36
Performans Görevi (Uygulama) 1 4 4
Final 1 12 12
Ara Sınav 1 6 6
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5