Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Film/Video Çözümlemeleri GIT 362 6 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Film / video çözümlemesinde kullanılan temel kuramsal yaklaşımlarının anlatılması, kuramsal bilgilerinden hareketle öğrencilerin film çözümlemesi yapabilmeleri amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Bu ders film analizinde kullanılan temel kuramsal yaklaşımları ve film / video analizi uygulamalarını içerir

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Film analizinde kullanılan temel yaklaşımları öğrenir Anlatım, Bireysel Çalışma,
2 Göstergebilimsel, ideolojik, auteur, feminist, psikanalitik, felsefi eleştiri yöntemlerini öğrenir Anlatım, Bireysel Çalışma,
3 Anlatım, Bireysel Çalışma,
4
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, seyirci-film ilişkisinin tartışılması, film kültürü geleneği içinde eleştirinin konumu, yeni çözümleme yöntemi olarak görsel işitsel denemeler
2 Sinemada gerçeklik arayışı: Bazin, Kracauer, örnek Film Analizi
3 Auteur Kuram ve Autuer Eleştiri: Ingmar Bergman Sineması örneği
4 Yapısal eleştiri, Göstergebilimsel yaklaşım, göstergebilimin temel kavramları, örnek film çözümlemesi
5 Tür filmi eleştirisi ve tür filmlerinin genel özellikleri, Hollywood ve anlatı kalıpları, örnek film analizi
6 İdeolojik yaklaşım, üretim ve dağıtım süreçleri perspektifinde film eleştirisi, örnek film çözümlemesi
7 Ara sınav
8 Auteur'ün ölümünden sonra film çözümlemeleri, Post yapısalcı yaklaşım, Foucault ve Barthes'ı anlamak, söylem analizi, örnek film çözümlemesi
9 Feminist yaklaşım: örnek film analizi
10 Filme psikanalitik yaklaşım: Jungçu eleştiri, örnek film analizi
11 Filme psikanalitik yaklaşım: Lacan ve Sinema, örnek film çözümlemesi
12 Film Felsefesinin Olanakları, Deleuze / örnek film analizi
13 Film Felsefesinin Olanakları, Ranciere /örnek film analizi
14 Film eleştirisinde farklı yaklaşımların kesişmesi ve tartışmalar: örnek film analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Corrigan, Timothy (2008). Film Eleştirisi El Kitabı (çev. Ahmet Gürata), Ankara: Dipnot Yayınları.
Foss, Bob (2009). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji (çev. Mustafa Gerçeker), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
Monaco, James (2002). Bir Film Nasıl Okunur? Sinema, Medya ve Multimedya Dünyası (çev. Ertan Yılmaz), İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
Oluk, Ayşen (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap.
Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi Yay.
Parsa, Seyide (2008). Film Çözümlemeleri, İstanbul: Multilingual Yay.
Andrew M. Butler (2011). Film Çalışmaları, İstanbul: Kalkedon Yay.
William Indick (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji, Çev: ertan Yılmaz, Agora Kitaplığı
Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi
Film Sanatı, David Bordwell , De Ki Yayınları / Sinema Tarihi-Kuramı Dizisi
Film, Biçim ve Kültür, Robert Kolker, De Ki Yayınları
Sanat Sineması Üzerine, Ali Karadoğan, De Ki Yayınları
Modernizmi Seyretmek, Andras Balint Kovacs, De ki yayınları
Film çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım, Luke Hockely, Es yayınları
Filmde Yöntem ve eleştiri, Ertan Yılmaz, De ki yayınları

Deleuze, Hareket-İmge

Deleuze, Zaman-İmge

Serdar Öztürk, Film Yapımı Felsefe

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak.
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek.
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek.
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak.
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak.
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Film analizinde kullanılan temel yaklaşımları öğrenir 5 5 5 5 5
2 Göstergebilimsel, ideolojik, auteur, feminist, psikanalitik, felsefi eleştiri yöntemlerini öğrenir 5 5 5 5 5
3
4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5