Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Film Sanatı GIT 207 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı bir sanat ve tasarım alanı olarak sinemanın estetik bağlamını anlatmak; film görüntülerinin düşünsel boyutunu ve akışkan yapısını ortaya koymak;  görüntülerin yaratıcı biçimde yorumlayabilmeleri için öğrencilere, gerekli tarihsel, kuramsal ve kavramsal alt yapıyı kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Ders,  film görüntüsünü açıklayan temel estetik yaklaşımların, tarihsel, kavramsal, kuramsal perspektifte ele alır ve öğrencileri yaratıcı bir yorumlama sürecine teşvik eder. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci sinema alanını bir sanat ve tasarım alanı olarak kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Filmin temel sinematografik öğelerini öğrenir Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Film alanındaki temel estetik eğilimleri anlar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Film görüntülerinin düşünce üretme gücünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Hareketli görüntülerin disiplinler arası açılımlar sağlayan akışkan yapısınının farkına varır Anlatım, Bireysel Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Film tarihini şekillendiren önemli film örneklerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler,
7 Filmleri yaratıcı biçimde inceler ve yorumlar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, sinema nedir? Endüstri ve sanat olarak sinemayı nasıl düşünebiliriz? Avrupa ve Amerika’da sinemanın seçtiği iki yol nasıl kavranır sorularının yanıtlanması Belirtilen filmlerin izlenmesi: Kahirenin Mor Gülü, Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak
2 Gerçeklik ve kurmaca ilişkisinin ortaya konması, film alanının estetik ve sanat ve tasarım alanlarıyla neden ve nasıl keşitiğininin kavranması Belirtilen filmlerin izlenmesi: Crimes of The Future, Look of Silence
3 Film dilinin temel öğeleri; plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, açılar, kamera hareketleri, kurgu tipleri Belirtilen filmlerin izlenmesi: Joker, Arka Pencere
4 Görsel-İşitsel Denemeler, Video-denemeler ile film ilişkisi, örneklerin incelenmesi Belirtilen filmlerin izlenmesi
5 Griffith ve Hollywood sinemasının temelleri, popüler sinemanın estetik kodlarının ortaya çıkışı, hareket-imge, eylem-imge, organik kompozisyon Belirtilen filmlerin izlenmesi: Hoşgörüsüzlük, Kırık Tomurculuk, Bir Ulusun Doğuşu
6 Chaplin sineması: hareket ve makine / Fransız İzlenimciliği, Şiirsel Gerçekçilik / algılanım imge (öznellik ve nesnellik) niceliksel kompozisyon / Dreyer- duygulanım imge Belirtilen filmlerin izlenmesi: Circus, M.Verdoux Şehir Işıkları, Jean D'arc'ın Tutkusu
7 Alman Dışavurumculuğu, Sovyet Biçimciliği / ışık ve gölge, yeğinsel kompoziyon, diyalektik kompozisyon, materyalist kompozisyon Belirtilen filmlerin izlenmesi: Dr. Caligari'nin Muayenehanesi, Film Kamer
8 Ara sınav
9 Yeni Gerçekçilik: temel estetik eğilimler ve temalar / Zaman-imge Belirtilen filmlerin izlenmesi: Bisikler Hırsızları, Paisa, Roma açık şehir,
10 Gerçekçilik tartışmaları ve poetik imajlar: Bir aradalık, ikilem ve engellenmiş masal Belirtilen filmlerin izlenmesi: Umberto D, Pasolini, Hayaletler
11 Zamanın doğrudan ve dolaylı sunumunu anlamak / görüntülerin sezgisi Belirtilen filmlerin izlenmesi: Sivas, Rastgele Balthazar, Toplayıcılar
12 Yeni Dalga Akımı / Auteur Sinema, estetik eğilimler: düşünen imajlar / Bellek imajları: Alain Renais, Agnes Varda, Fellini, P.Esmer Belirtilen filmlerin izlenmesi: Persona, Black Girl, Hirochima sevgilim, Meknalar ve yollar
13 Tür sineması ve Sanat sineması ayrımı / Auteur eleştirinin uygulanması: Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky imajlarının değerlendirilmesi Belirtilen filmlerin izlenmesi: Star Wars, avatar, Black Pather, aventura, solaris,Kader
14 Virtüel birleşmeler: Herhangi mekan-Bresson, Renk- Agnes Varda / Bunuel ve itki imge Belirtilen filmlerin izlenmesi: Yankesici, Para, Mutluluk, Burjuvazinin Gizli Çekiciliği
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Abisel, Nilgün. Sessiz Sinema. 
Biryıldız, Esra. Sinemada Akımlar. 
Biryıldız, Esra ve Zeynep Çetin Erus (drl.).Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması. 
Büker, Seçil. “Auteur Kurama Giriş”, Sinema, Tarih, Kuram, Eleştiri. 
Monaco, James. Bir Film Nasıl Okunur. 

Bordwell, K. Thompson, Film Sanatı 
Jhon Hill ve Pamela Church Gibson (ed.). World Cinema Critical Approaches
Bordwell, David. “The Art Cinema as a Mode of Film Practice.” Film Criticism. C.4, Sayı:1, Fall 1979
Tarkovski, Andrey. Mühürlenmiş Zaman.
Teksoy, Rekin. Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayınları, 2005.
Smith, Geoffry Nowell ve Steven Ricci (ed.). Hollywood and Europe, Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: British Film Institute, 1998.
Dorsay, Atilla. 100 Yılın Yönetmeni. 3.Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000.
Büker, Seçil. Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost Yayınları, 1985.
Onaran, Alim Şerif. Sessiz sinema Tarihi. Ankara: Kitle Yayınları, 1994.
Onaran, Alim Şerif. Sinemaya Giriş. 2. Basım. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları, 1999.
Corrigan, Timothy (2008). Film Eleştirisi El Kitabı (çev. Ahmet Gürata), Ankara: Dipnot Yayınları.
Foss, Bob (2009). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji (çev. Mustafa Gerçeker), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
Oluk, Ayşen (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap. 
Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi Yay.
Sinemanın ABC'si, Rıza KıraçMetin Gönen, Hollywood SinemasıT. Elsaesser, M. Haganer, Film KuramıÖmer Saydam Uysal, Sinema Estetiğine Giriş
Andrew M. Butler (2011). Film Çalışmaları, İstanbul: Kalkedon Yay.
Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi
Film Sanatı, David Bordwell , De Ki Yayınları 
Film, Biçim ve Kültür, Robert Kolker, De Ki Yayınları
Sanat Sineması Üzerine, Ali Karadoğan, De Ki Yayınları
Modernizmi Seyretmek, Andras Balint Kovacs, De ki yayınları

A.Bazin, Sinema Nedir?

S. Kracauer, Film Teorisi

Elie Faure, Sinema Sanatı

Roy Armes, Sinema ve Gerçeklik

P Bonitzer, Kör Alan ve Dekadrajlar

G. Deleuze, Hareket-İmge

Gilles Deleuze, Zaman-İmge

Serpil Kırel, Kültürel Çalışmalar ve Sinema

Filmde Yöntem ve Eleştiri, Ertan Yılmaz, De ki yayınları

J. Ranicere, Sinematografik Masal

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek.
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak.
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek.
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek.
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak.
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak.
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak.
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak.
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek.
15 Estetik farkındalığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Öğrenci sinema alanını bir sanat ve tasarım alanı olarak kavrar. 5 5 5
2 Filmin temel sinematografik öğelerini öğrenir 5 5 5
3 Film alanındaki temel estetik eğilimleri anlar. 5 5 5 5 5
4 Film görüntülerinin düşünce üretme gücünü kavrar 5 5 5 5
5 Hareketli görüntülerin disiplinler arası açılımlar sağlayan akışkan yapısınının farkına varır 5 5 5 5
6 Film tarihini şekillendiren önemli film örneklerini değerlendirir 5 5 5 5
7 Filmleri yaratıcı biçimde inceler ve yorumlar 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 45 45
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 4