Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Sanat ve Yorumu GİT 447 7 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MUHAMMET ENES ŞAHİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çağdaş sanat olgularını, olaylarını tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entelektüel birikimin sağlanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Modernizm-postmodernizm sürecinde değerlendirilen sanat hareketleri ve akımlarının, çağdaş sanat olaylarının felsefi, sosyolojik ve siyasal etmenlerle birlikte karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve tartışılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çağdaş sanatın bütün alanlarına yönelik temel kavramlara sahip olacaktır. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Çağdaş sanatı ve temel öğelerini; sanatçı, alıcı, sanat eseri kavramlarını bilir. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Eleştiri yöntemlerini; teknik eleştiri, psikolojik eleştiri, estetik eleştiri, sosyolojik eleştiri ve felsefi eleştiri yöntemlerini kullanabilir. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Çağdaş sanat eserlerini çağdaş yaklaşımlarla yorumlayabilecektir. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders planı ve konularla ilgili bilgilendirme.
2 Yorumun sınırlarını çizmek: görmek-bakmak-anlamak-bilmek-yorumlamak.
3 Çağdaş sanatı yorumlamak için yöntem önerileri. Kuramcılar ve yapıtlarına giriş.
4 Adorno´nun Kültür endüstrisi kuramı
5 İstanbul Bienali gezisi.
6 İstanbul Bienali’nin projelendirilmesi. İstanbul Bienali’nden seçilen örneklerin incelenmesi.
7 Guy Debord´un gösteri toplumu kuramı.
8 Postmodernizm. Jean Baudrillard´ın Simülakr ve Simülasyon kuramı; 1980´ler sanatı.
9 "Resmin sonu" tartışması ve sanat ortamının dönüşümü.
10 Ara Sınav
11 Nicolas Bourriaud’nun İlişkisel Estetik kuramı
12 1990´lar sanatı. Göç-kimlik-politika ve sanat.
13 Proje sunumları
14 Proje sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İstanbul Bienali Kataloğu
Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, Theodor W. Adorno, İletişim Yayınevi
Gösteri Toplumu, Guy Debord, Ayrıntı Yayınları
İlişkisel Estetik, Nicolas Bourriaud, Bağlam Yayınları
Sanatın Sonundan Sonra, Arthur C. Danto, Ayrıntı Yayınları
Avangard Kuramı, Peter Bürger, İletişim Yayınları
Sanatın Sonu, Donald Kuspit, Metis Yayınları
Gerçeğin Geri Dönüşü, Hal Foster, Ayrıntı Yayınları
Sanat Komplosu, Jean Baudrillard, İletişim Yayınevi
Sanatta Anlamın Görüntüsü, Richard Leppert, Ayrıntı Yayınları
Sanat ve Kuram (1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi), Charles Harrison, Paul Wood,
Küre Yayınları
Küreselleşen İstanbul´da Bienal Kentsel Değişim ve Festivalizm, Sibel Yardımcı, İletişim Yayınevi
Tasarım ve Suç, Hal Foster, İletişim Yayınevi
Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, Ali Artun, İletişim Yayınevi
Simülakrlar ve Simülasyon, Jean Baudrillard, Doğu Batı Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek.
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak.
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek.
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek.
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak.
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak.
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak.
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak.
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek.
15 Estetik farkındalığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Çağdaş sanatın bütün alanlarına yönelik temel kavramlara sahip olacaktır. 5 5 5
2 Çağdaş sanatı ve temel öğelerini; sanatçı, alıcı, sanat eseri kavramlarını bilir. 5 5 5
3 Eleştiri yöntemlerini; teknik eleştiri, psikolojik eleştiri, estetik eleştiri, sosyolojik eleştiri ve felsefi eleştiri yöntemlerini kullanabilir. 5 5 5 5 5
4 Çağdaş sanat eserlerini çağdaş yaklaşımlarla yorumlayabilecektir. 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 16 16
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5