Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tipografi | GIT 206 | 4 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç. MURAT ERTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Görsel iletişim tasarımında tipografinin tanımını, kapsmaını ve işlevini öğrenmek, uygulama becerisi edinmek. |
Dersin İçeriği | Görsel iletişim tasarımının temeli olarak tipografinin terminolojisine hakim olmak. Güçlü bir iletişim aracı olarak dilin görsel yönünü görmeyi, anlamayı ve yönlendirmeyi bilmek. Dizginin temellerini öğrenmek. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasarım tipografi ilişkisini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Tipografiyi bir tasarım görseli olarak algılamak | Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Tipografik görselin oluşum sürecini yönetmek | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
4 | Tipografiyi görsel bir öğe olarak tasarımda konumlandırmak | Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
5 | Yaratıcı çözüm ve alternatifler üretmek | Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
6 | Kazanımları özgün çalışmalara aktarmak | Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
7 | Tipografik uygulamayı kavramak ve tasarım alanında uygulama becerisi edinmek | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders işleyişinin ve planının aktarılması, beklentiler | |
2 | Tipografinin tanımı ve kapsamı, yazının ve basımın gelişimi | |
3 | Yazı biçemleri | |
4 | Dizginin Temelleri, Birinci projenin verilmesi, Okuma önerileri | |
5 | Konuların tekrarı, Birinci projenin değerlendirilmesi | |
6 | Birinci projenin değerlendirilmesi, Ara sınav | |
7 | Birinci projenin teslimi, İkinci projenin verilmesi, | |
8 | İkinci projenin değerlendirilmesi | |
9 | İkinci projenin değerlendirilmesi | |
10 | İkinci projenin teslimi, Üçüncü projenin verilmesi | |
11 | Üçüncü projenin değerlendirilmesi | |
12 | Üçüncü projenin değerlendirilmesi ve Final projesinin verilmesi | |
13 | Final projesinin değerlendirilmesi | |
14 | Final projesinin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Paul Harris ve Gavin Ambrose, Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayıncılık, 2014 Paul Harris ve Gavin Ambrose, Grafik Tasarımda Tipografi, Literatür Yayıncılık, 2014 Paul Harris ve Gavin Ambrose, Tipografinin Temelleri, Literatür Yayıncılık, 2015 Emre Becer, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitapevi, 2016 https://practicaltypography.com https://medium.com/tipografi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | ||||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | ||||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | ||||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | ||||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | ||||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasarım tipografi ilişkisini kavramak | 5 | ||||||||||||||
2 | Tipografiyi bir tasarım görseli olarak algılamak | |||||||||||||||
3 | Tipografik görselin oluşum sürecini yönetmek | |||||||||||||||
4 | Tipografiyi görsel bir öğe olarak tasarımda konumlandırmak | |||||||||||||||
5 | Yaratıcı çözüm ve alternatifler üretmek | |||||||||||||||
6 | Kazanımları özgün çalışmalara aktarmak | |||||||||||||||
7 | Tipografik uygulamayı kavramak ve tasarım alanında uygulama becerisi edinmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Proje / Tasarım | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |