Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Heyelan Risk Yönetimi | AFY 010 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Grv. Mustafa ÖZSAĞIR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | 1950-2004 yılları arasında tutulan istatistiklere göre ülkemizde heyelandan etkilenen konut sayısı 65000, meydana gelen heyelan olay sayısı 4000, heyelandan etkilenmiş veya etkilenmekte olan yerleşim yeri sayısı yaklaşık 3500 meydana gelmiş heyelanlar nedeni ile nakil edilmiş konut sayısı 167.787' dir. Gün geçtikçe artan nüfus ve şehirleşme bu etkileri gelecekte daha da artıracaktır. Dolayısıyla heyelanların olumsuz etkilerini en aza indirecek önlemlerin alınması, hazırlıkların yapılması, halkın bilinçlendirilmesi ve özellikle yöneticilerin heyelanlar konusunda eğitilmesi konusu büyük önem taşımaktadır. |
Dersin İçeriği | Heyelan Terminolojisi, Jeoloji ve Jeomorfolojinin Heyelanlar üzerindeki etkisi, Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları, Yamaçta su ve kitle hareketine etkileri, Heyelan riskli bölgelerin özellikleri, Heyelan envanteri çalışmaları Heyelan tehlike ve duraylılık haritaları, Coğrafi Bilgi Sistemleri ile heyelan tehlike ve duraylılık haritalarının hazırlanması, Heyelan erken uyarı sistemleri, Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Heyelanları tanır | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Jeolojik faktörlerin heyelanlar üzerindeki etkilerini bilir | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kitle hareketlerini sınıflandırır | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Yamaçta suyun önemini heyelan açısından kavrar | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Heyelan duraylılık ve tehlike haritalarını yorumlar | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Heyelanları Coğrafi Bilgi sistemleri ile yorumlar | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Heyelan erken uyarı sistemlerinin ve Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemleri tartışır | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve tanımlamalar | |
2 | Heyelan Terminolojisi | |
3 | Jeoloji ve Jeomorfolojinin Heyelanlar üzerindeki etkisi | |
4 | Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları | |
5 | Yamaçta su ve kitle hareketine etkileri | |
6 | Heyelan riskli bölgelerin özellikleri | |
7 | Kitle hareketlerinin incelenmesi | |
8 | Heyelan envanteri çalışmaları | |
9 | Heyelan envanteri çalışmaları | |
10 | Heyelan Duyarlılık Haritaları | |
11 | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) | |
12 | CBS ile heyelan tehlike ve duraylılık haritalarının hazırlanması | |
13 | Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemler | |
14 | Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr. Ertan BOL, "HEYELAN RİSDK YÖNETİMİ", Ders Notları, Power Point Sunuları |
Ders Kaynakları | [2] Önalp, A., Arel, E., 2004. “Geoteknik Bilgisi II – Yamaç ve Şevlerin Mühendisliği”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 414s. [3] TS 8853-1991, Zeminde Yamaç ve Şevlerin Dengesi ve Hesap Metotları. [4] Lambe, T.W., and F.Silva-Tulla, 1992. Stability Analysis of an Earth Slope, Spec. Tech., Publication, ASCE No.31. [5] Duncan, J.M, 1996, Soil Slope Analysis in Landslides. [6]Chowdhury,R., Flentje,P. and Bhattacharya, G. 2010. Geotechnical Slope Analysis, CRC Press, Balkema, Taylor and Francis Group, 746 pp |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Afetlerin sosyal ve ekonomik etkilerini kavrayarak bu etkilerin nasıl azaltılabileceği hususunda bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | ||||||
7 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar ve sosyal çevreye uyum projeleri hazırlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Heyelanları tanır | 4 | 3 | 0 | ||||
2 | Jeolojik faktörlerin heyelanlar üzerindeki etkilerini bilir | 4 | 0 | 5 | ||||
3 | Kitle hareketlerini sınıflandırır | 4 | 3 | 0 | ||||
4 | Yamaçta suyun önemini heyelan açısından kavrar | 3 | 5 | |||||
5 | Heyelan duraylılık ve tehlike haritalarını yorumlar | 5 | 5 | |||||
6 | Heyelanları Coğrafi Bilgi sistemleri ile yorumlar | 0 | 3 | 0 | 5 | |||
7 | Heyelan erken uyarı sistemlerinin ve Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemleri tartışır | 4 | 3 | 0 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Ödev | 1 | 24 | 24 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |