Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arapça Dilbilgisi (Morfoloji) II ILA 012 9 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. AHMET BOSTANCI, Öğr.Gör.Dr. ABDULMELİK YANGIN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Arapça kelime yapısını, isim ve fiil çekimlerini öğretmek

Dersin İçeriği

Arapça kelime yapısı, isim ve fiil çekimleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mezid fiilleri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Rubai fiillerin mastarları hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Humasi ve sudasi fiillerin mastarları hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Mezid fiillerin çekimini yapabilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
5 İsm-i fâil olan kelimeleri tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
6 İsm-i mef'ûl olan kelimeleri tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Sülasî fiillerin masdarlarını öğrenir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Masdar-ı mîmî hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Masdar-ı merre ve masdar-ı hey'e konusunda bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Masdar-ı sınaî hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Sıfat-ı müşebbehe hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
12 İsm-i zaman ve ism-i mekan hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
13 İsm-i alet olan kelimeleri tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
14 İsm-i mensub olan kelimeleri tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mezid Fiiller
2 Rubai fiillerin masdarları
3 Humasi ve sudasi fiillerin masdarları
4 Mezid fiil çekimi
5 İsm-i fâil
6 İsm-i mef'ûl
7 Sülasi fiillerin masdarları
8 Masdar-ı mîmî
9 Masdar-ı merre, masdar-ı hey'e
10 Masdar-ı sınâî
11 Sıfat-ı müşebbehe
12 İsm-i zaman, ism-i mekan
13 İsm-i âlet
14 İsm-i mensûb
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ahmet Bostancı vd., Sirâcül Arabiyye es-Sarf 2 (İstanbul: İtkan Yayınevi, 2022).

Serdar Mutçalı, Arapça-Türkçe Sözlük (İstanbul: Mektep Yayınları, 2021).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Mezid fiilleri öğrenir.
2 Rubai fiillerin mastarları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Humasi ve sudasi fiillerin mastarları hakkında bilgi sahibi olur.
4 Mezid fiillerin çekimini yapabilir.
5 İsm-i fâil olan kelimeleri tanır.
6 İsm-i mef'ûl olan kelimeleri tanır.
7 Sülasî fiillerin masdarlarını öğrenir.
8 Masdar-ı mîmî hakkında bilgi sahibi olur.
9 Masdar-ı merre ve masdar-ı hey'e konusunda bilgi sahibi olur.
10 Masdar-ı sınaî hakkında bilgi sahibi olur.
11 Sıfat-ı müşebbehe hakkında bilgi sahibi olur.
12 İsm-i zaman ve ism-i mekan hakkında bilgi sahibi olur.
13 İsm-i alet olan kelimeleri tanır.
14 İsm-i mensub olan kelimeleri tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
2. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 2 1 2
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6