Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Felsefesi ILA 301 5 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için ön koşul yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

İlahiyat programında bulunan Felsefe Tarihi dersi bu ders için hazırlayıcı niteliktedir.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. AYŞE KAYA
Dersi Verenler Arş.Gör. MUHAMMED YETİM, Doç.Dr. EMRAH KAYA,
Dersin Yardımcıları

Bu dersin yardımcısı yoktur.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
İslam felsefesi tarihi, İslam filozoflarını, fikirlerini öğrenmek mukayeseler yapmak.
 
İslam felsefesinin doğuş ve gelişimine zemin hazırlayan şartlar hakkında bilgi edinmek. 
 
İslam felsefesinde tartışılan meselelerin günümüz ile ilişkisini kurabilmek.
Dersin İçeriği
İslam felsefesi tarihini başlangıcından günümüze kadar sistematik bir şekilde incelemek.
 
Belli başlı İslam filozoflarının temel görüşlerini tartışmak.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam felsefesinin oluşum şartlarını tanır Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 İslam felsefesinin ana okullarını tasnif edebilir. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 İslam Felsefesinin ana konu ve problemlerinden 3 ünü açıklayabilir. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Tercüme hareketlerini bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Bu hareketlerin amacını bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Tercümelerin etkisini bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Düşüncesine Giriş
2 İslam Düşüncesine Giriş ve Çeviri Faaliyetleri
3 Kindi - İlk Felsefe Üzerine
4 Ebu Bekir Zekeriyya er-Razi - Filozofça Yaşama
5 Farabi - Aklın Anlamları; Erdemli Şehir
6 İbn Sina - Metafizik; Tevhit ve Nübüvvet
7 Gazzali - Münkız; Tehafüt
8 Ara Sınav
9 İbn Rüşd - Fasu'l-makal; Tehafütü't-tehafüt
10 İhvan-ı Safa - Risaleler
11 Sühreverdi; İşrakilik
12 İbn Arabi
13 İbn Tufeyl - Hayy b. Yakzan
14 İbn Haldun - Mukaddime
Kaynaklar
Ders Notu

İlave Okumalar İçin:

Mehmet Bayrakdar, İslam Felsefesine Giriş, Diyanet Vakfı y.

Bayram Ali Çetinkaya,ed. İslam Felsefesi Tarihi 1-2. Ankara: Grafiker, 2012.

İsmail Hakkı İzmirli, İslâm´da Felsefe Akımları. İstanbul, Kitabevi.

Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yayıncılık

Macit Fahri, İslâm Felsefesi, Kelâmı ve Tasavvufuna Giriş, İstanbul: İnsan y.

M. M. Şerif, Klasik İslam Filozofları, İnsan Yayınları

Ders Kaynakları

Dersin Ana Kaynakları

1- Cüneyt Kaya, İslam Felsefesi Tarih ve Problemer, İstanbul: İSAM Yayınları

2- Mahmut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, İstanbul: Klasik Yayınları

3- İlgili TDV DİA Maddeleri

 

Yardımcı Kaynaklar

1. Kindî, Üzüntüden Kurtulma Yolları. Tr. Mustafa Çağrıcı. İstanbul: İFAV.

2. E. Razi, Ruh Sağlığı, İstanbul: İz y.

3. Farabi, Medinetül Fadıla, MEB y., ve Vadi y.

4. Farabi, İhsaul Ulum, MEB y., ve Vadi y.

5. İbnSina, En-Necat : Felsefenin Temel Konuları, İstanbul : Kabalcı y.

6. İbn Sina, Şifa İlahiyat 1-2, İstanbul : Litera y.

7. İbn Sina, İşaretler ve Tembihler, İstanbul : Litera y.

8. İhvan-ı Safa, Risaleler, İstanbul : Ayrıntı y.

9. İbn Tufeyl, Hayy bin Yakzan, İnsan yay.

10. Gazzali, Munkız mined-Dalal, MEB. y.

11. İbn Rüşd, Faslul Makal, Keşf, Dergah y.

12. İbn Rüşd, Tehafüt Tehafüt,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İslam felsefesinin oluşum şartlarını tanır 4 3 3 2 2 1 0 0 1 2 2 3 1 1
2 İslam felsefesinin ana okullarını tasnif edebilir. 4 3 3 2 2 1 0 0 1 2 2 3 2 2
3 İslam Felsefesinin ana konu ve problemlerinden 3 ünü açıklayabilir. 4 2 2 1 1 1 0 0 1 2 2 3 1 1
4 Tercüme hareketlerini bilir. 4 2 2 2 2 1 0 0 1 2 2 3 1 1
5 Bu hareketlerin amacını bilir. 4 3 3 2 2 1 0 0 1 2 2 2 1 1
6 Tercümelerin etkisini bilir. 4 3 3 2 2 1 0 0 1 2 2 3 1 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5