Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tasavvuf | ILA 317 | 6 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. HALİL İBRAHİM GÜRGENÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ, Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel bir alan olarak tasavvufun, tarikatlar dönemi kavramları ile düşünce ve kurumlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Tasavvuf tarihi, Tasavvuf Düşüncesi, Tarikatlar dönemi, Tasavvuf ve tarikat kültürü ve kurumlarıyla ilgili konu ve kavramlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını tanımlar. Tasavvuf tarihinin tanımını bilir, kaynakları ve dönemlerini sıralar. Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Tasavvuf kavramlarını bilir ve tasavvuf dönemlerini yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Tasavvuf düşüncesine dair temel düzeyde bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Sufilerin hayatlarına dair bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Tarikatların tarihi sürecini öğrenir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Tasavvufi meseleler içerisinde yer alan konuları bir araya getirip, temsilcilerinin bu meselelere yaklaşımlarını da derleyerek genellemelere ulaşır. Tarikatlar döneminde ortaya çıkan unsurları değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mistisizm ve Özellikleri | |
2 | Tasavvufun Kaynak Eserleri (Klasikler) | |
3 | Tasavvuf Tarihinin Dönemleri: | |
4 | Tasavvuf Tarihinin Dönemleri: Tasavvuf Dönemi | |
5 | Tasavvuf Tarihinin Dönemleri: Tarikatlar Dönemi | |
6 | Tasavvufi Düşüncenin Meseleleri: Varlık, Marifet (Bilgi), | |
7 | Ameli Tasavvufun Meseleleri: Kerâmet, Rüya | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tarikatlar: Yeseviyye, Bektaşiyye, Ciştiyye, Şazeliyye, Bedeviyye | |
10 | Tarikatlar: Mevleviyye, Bayramiyye, Celvetiyye | |
11 | Tarikatlar: Nakşbendiyye, Halvetiyye | |
12 | Tasavvuf Kurumları: Tarikatların Sosyal Fonksiyonları, Tekke ve Zaviyeler, Tasavvufi Meslek Kuruluşları | |
13 | Tasavvuf Kavramları: Tahalluk Kavramları | |
14 | Tasavvuf Kavramları: Tahakkuk Kavramları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yılmaz, H. K. (2002): Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayınları. |
Ders Kaynakları | [1] Yılmaz, H. K. (2002): Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını tanımlar. Tasavvuf tarihinin tanımını bilir, kaynakları ve dönemlerini sıralar. Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. | 5 | 5 | 2 | 5 | 2 | 3 | 0 | 3 | 0 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 |
2 | Tasavvuf kavramlarını bilir ve tasavvuf dönemlerini yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 0 | 3 | 0 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 |
3 | Tasavvuf düşüncesine dair temel düzeyde bilgi sahibi olur. | 5 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 0 | 3 | 0 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 |
4 | Sufilerin hayatlarına dair bilgi sahibi olur. | 5 | 3 | 3 | 5 | 2 | 4 | 0 | 3 | 0 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 |
5 | Tarikatların tarihi sürecini öğrenir. | 5 | 1 | 3 | 5 | 2 | 3 | 0 | 3 | 0 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 |
6 | Tasavvufi meseleler içerisinde yer alan konuları bir araya getirip, temsilcilerinin bu meselelere yaklaşımlarını da derleyerek genellemelere ulaşır. Tarikatlar döneminde ortaya çıkan unsurları değerlendirir. | 5 | 5 | 2 | 5 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |