Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fıkıh Usulü | ILA 313 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. MUHAMMET SALİH ASLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞÜKRÜ ŞİRİN, Prof.Dr. OSMAN GÜMAN, Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER, Doç.Dr. AHMET SELMAN BAKTI, |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Muhammed Ali Acar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam hukuk ilminin kavram ve kurumlarını bir hukuk nosyonu elde edecek şekilde öğrenciye tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Bu derste İslam hukuk ilminin temel kavram ve kurumları diğer hukuk sistemlerine de atıflarla işlenecektir |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Naslar arasındaki farklılıkları uzlaştırabilme yollarını kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
2 | İcma ve kıyas gibi delillerin mahiyetini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Maslahat, örf ve istihsan kavramlarının günümüz fıkıh düşüncesindeki yerini anlatır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Son asırlarda içine girilen değişim ve gelişmelerin mahiyetini analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
5 | Hükmü çıkaran kişide (müçtehit) bulunması gereken nitelikleri sayar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | İçtihat, taklit ve teflik kavramlarını, birbirleriyle ilişkileri bağlamında değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fıkıh usulüne giriş | |
2 | Kur´an-ı Kerîm (Kitab) | |
3 | Sünnet | |
4 | İcma | |
5 | Kıyas | |
6 | İstihsan, Mesâlih-i Mürsele, Sahabe Kavli | |
7 | Şeru men kablenâ, Örf, İstıshâb, Sedd-i zerâi, ilham | |
8 | Hüküm ve türleri a) Teklîfî hükümler b) Vadî hükümler | |
9 | Hâkim (Hüküm koyucu), Mahkûm fîh | |
10 | Mahkûm aleyh (Mükellef) | |
11 | Farklı bakış açılara göre Lâfızların tasnifi I | |
12 | Farklı bakış açılara göre Lâfızların tasnifi II | |
13 | İslam Hukukunun Gayeleri, Delillerin teâruzu ve nesih | |
14 | İctihada ilişkin meseleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Fıkıh Usulü Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. TDV İslam Ansiklopedisi (ilgili makaleler), |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Naslar arasındaki farklılıkları uzlaştırabilme yollarını kavrar. | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 5 | 0 | 2 | 0 |
2 | İcma ve kıyas gibi delillerin mahiyetini açıklar. | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 5 | 0 | 2 | 0 |
3 | Maslahat, örf ve istihsan kavramlarının günümüz fıkıh düşüncesindeki yerini anlatır. | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 5 | 0 | 2 | 0 |
4 | Son asırlarda içine girilen değişim ve gelişmelerin mahiyetini analiz eder. | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 5 | 0 | 2 | 0 |
5 | Hükmü çıkaran kişide (müçtehit) bulunması gereken nitelikleri sayar. | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 5 | 0 | 2 | 0 |
6 | İçtihat, taklit ve teflik kavramlarını, birbirleriyle ilişkileri bağlamında değerlendirebilir. | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 5 | 0 | 2 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |