Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam İnanç Esasları ILA 109 1 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEKER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEKER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Enes Durmuş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin din kavramını, dinin işlevini ve insan için önemini, günümüzdeki belli başlı dinleri ve dinlerdeki ortak ahlâkî ilkeleri ayrıca İslam dininin uluhiyet, nübüvvet ve ahiret konularına dair temel inanç esaslarını ve bunların alt başlıklarını oluşturan meseleleri öğrenmesi ve bu meseleler hakkında tartışabilecek, fikir üretebilecek bir seviyeye gelmesi amaçlanmaktadır. 

Dersin İçeriği

Bu ders, din kavramının etimolojisi, tanımları, işlevi, insan hayatındaki yeri ve önemi, günümüzde yaşayan dinler ve dinlerin ortak ilkeleri, İslâm dininin temel inanç esasları, iman, islam, küfür, şirk, irtidat gibi temel kavramları, Allah’ın varlığı ve sıfatları, Nübüvvet konuları, dua ve duanın önemi, Kıyamet ve ahiretin varlığına dair meseleleri, ahiret hayatına ait amellerin sorgulanması, şefaat, sırat, havz, cennet ve cehennem gibi konuları içerir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslâm inanç esaslarıyla ilgili temel kavramları bilir ve kavramlar arası ilişkilere hakimdir. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 Bireysel veya bir ekip üyesi olarak klasik ve güncel inanç konularını saptama, tanımlama, yorumlama, çözme becerisine sahiptir. Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
3 İnanç alanındaki usul ve esasları kavrar ve bunların dayandıkları temelleri bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
4 İnanç konularında farklı düşünce ve yorumları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve bunlar karşısında saygı ve adaleti esas alma yetkinliğine sahiptir. Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
5 İnanç konularında Kur’an ve sünnet bütünlüğünü esas alan, bütüncül ve sistematik bir düşünce ve kavrayışa sahiptir. Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
6 İnanç meselelerinde diğer ilim dalları ile ilişkiler kurarak disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum ve analiz yapar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din ve İmanın tanımı, imanın muhtevası ve çeşitleri Yok
2 İman-İslam ve iman-amel ilişkisi Yok
3 Küfür, şirk, irtidad, kavramları ve şirk çeşitleri Yok
4 Allah´ın varlığı ve Allah'ın varlığının delilleri Yok
5 Allah´ın isimleri ve zatî sıfatları Yok
6 Allah´ın subutî, fiilî ve haberî sıfatları Yok
7 Kaza ve Kadere iman ve İnsanın fiilleri ve irade hürriyeti Yok
8 Kader inancının dünya hayatındaki önemi Yok
9 Peygamberlere iman, mucize ve mucizenin özellikleri Yok
10 Kitaplara iman ve ilahî Kitapların özellikleri Yok
11 Meleklere iman, meleklerin özellikleri ve çeşitleri Yok
12 Ahiret gününe iman ve ahiret gününün evreleri Yok
13 Hesap, Amel defterlerinin dağıtılması, mizan, şefaat Yok
14 Sırat, Havz, Araf, cennet, cehennem ve özellikleri Yok
Kaynaklar
Ders Notu

Bekir Topaloğlu, İlyas Çelebi, Yusuf Şevki Yavuz, İslâm'da İman Esasları, Ankara: DİB Yayınları, 2023.

İlyas Çelebi, İslam'ın İnanç Easları, İstanbul: DİA Yayınları, 2015.

İslâm İnanç Esasları El Kitabı, editör: Şaban Ai Düzgün, Grafiker Yayınları, 2013.

Ders Kaynakları

Hülya Alper, İmanın Psikolojik Yapısı, İstanbul: Rağbet Yayınları, 2002.

Toshiko Izutsu, İslam Düşüncesinde İman Kavramı, Pınar Yayıbcılık, 2012.

Adil Bebek, Din ve Düşünce Açısından Dua, İstanbul: Rağbet Yayınları, 1998.

Hülya Terzioğlu, İslâm'da Dünya Ahiret Dengesi, Ensar Neşriyat, 2007.

İlyas Çelebi, İslâm İnancında Gayb Problemi, İstanbul: Ensar Yayınları, 2007.

Ebû Hafs Necmeddin Ömer b. Muhammed en-Nesefî, Akâidü'n-Nesefî.

Ebû İshâk İbrâhîm b. Muhammed el-İsferâyînî, el-Akîde, thk. Richard M. Frank.

İmam-ı A'zam Numan b. Sabit el-Bağdadi Ebu Hanife, İmam-ı A'zam'ın beş eseri,  çev. Mustafa Öz, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 1992.

Ebü’l-Hasan Siraceddin Ali b. Osman Fergani Uşi, Emali şerhi, haz. Bekir Topaloğlu, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 2008.

İslâm Ansiklopedisi maddeleri: "Din", "Akaid", "Âmentü", "İman", "Ahlak",  "Dua", "Mü'min", "Kâfir", "Nifak", "Münafık", "Tekfir", "Allah", "esma-i hüsna", vd ilgili DİA maddeleri.

Mehmet Baktır, İmanın Temellendirilmesi, Cumhuriyet Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, 2002, cilt: VI, sayı: 2, s. 127-138.

Hülya Alper, Nifak ya da İmanda Çatışma (Kur’ân-ı Kerîm Bağlamında Nifak Psikolojisi Üzerine Bir İnceleme), Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002/1, sayı: 22, s. 5-24.

Muammer Esen, İman Kavramı Üzerine, AÜİFD, 2008, cilt: XLIX, sayı 1, s. 79-91.

Hatice Kelpetin Arpaguş, “İman Bağlamında Kelâm’da Taklid ve Mukallid (Gazzâlî Örneği), Kelam Araştırmaları Dergisi, cilt. 3, sayı: 1, 117-140.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İslâm inanç esaslarıyla ilgili temel kavramları bilir ve kavramlar arası ilişkilere hakimdir. 5 0 3 5 0 0 0 0 1 0 4 0 0 0
2 Bireysel veya bir ekip üyesi olarak klasik ve güncel inanç konularını saptama, tanımlama, yorumlama, çözme becerisine sahiptir. 5 0 3 5 0 0 0 0 1 0 4 0 0 0
3 İnanç alanındaki usul ve esasları kavrar ve bunların dayandıkları temelleri bilir. 5 0 3 5 0 0 0 0 1 0 4 0 0 0
4 İnanç konularında farklı düşünce ve yorumları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve bunlar karşısında saygı ve adaleti esas alma yetkinliğine sahiptir. 5 0 3 5 0 0 0 0 1 0 4 0 0 0
5 İnanç konularında Kur’an ve sünnet bütünlüğünü esas alan, bütüncül ve sistematik bir düşünce ve kavrayışa sahiptir. 5 0 3 5 0 0 0 0 1 0 4 0 0 0
6 İnanç meselelerinde diğer ilim dalları ile ilişkiler kurarak disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum ve analiz yapar. 5 0 3 5 0 0 0 0 1 0 4 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4