Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Psikolojisi ILA 209 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler

Yoktur

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bir bütün olarak Din Psikolojisi bilimini; kavram ve düşünce olarak öğrenciye algılatmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste başlangıcından günümüze din psikolojisinin bir ilim olarak gelişimi, ortaya çıkan ekoller ve araştırma alanları işlenecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Din Psikolojisinin tanımını, konusunu ve gayesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Din Psikolojisinin temel kaynaklarını analiz eder. Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Din Psikolojisinin araştırma alanlarını açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler,
4 Din psikolojisinin diğer İslami ilimlerle münasebetini sentezler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
5 Dini duygu ve düşünce hayatını analiz eder. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Din değiştirme kriterlerini ifade eder. Beyin Fırtınası, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
7 Din ve insan ilişkilerini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Dini hayatın psişik hallerini açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din psikolojisine genel bakış Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Din psikolojisinin temel kavramları Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Genel psikoloji ve din psikolojisi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Din psikolojisinde yeni gelişmeler Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Din psikolojisinin alanları Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Dini duygu, Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Dini düşünce Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Dini fiiller. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Din değiştirme Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Mistisizm ve psikoloji Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Insanın gelişimi ve din Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Dini hayat ve benlik Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Şahsiyet ve dini tutumlar Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Konulara genel bakış Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu

1. Hökelekli, H.(1993), Din Psikolojisi, T.D.V. Yayınları, Ankara.

Ders Kaynakları

2. Armaner, N., (1980), Din Psikolojisine Giriş, Ayyıldız Matbaası, Ankara.
3.Egemen, B.Z.(1952) Din Psikolojisi, Saha Kaynak ve Metod Üzerine Bir Deneme, T.T.K. Basımevi, Ankara.
4.James, W.(1982), The Varietes of Religious Experiences, Penguin Books, USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Din Psikolojisinin tanımını, konusunu ve gayesini açıklar. 5 0 3 4 3 4 4 2 4 2 4 5 4 5
2 Din Psikolojisinin temel kaynaklarını analiz eder. 4 0 3 3 4 3 3 2 4 2 4 4 4 4
3 Din Psikolojisinin araştırma alanlarını açıklar. 5 0 4 3 4 4 3 2 4 2 5 4 5 4
4 Din psikolojisinin diğer İslami ilimlerle münasebetini sentezler. 4 0 3 3 4 3 4 2 4 2 5 4 5 4
5 Dini duygu ve düşünce hayatını analiz eder. 5 0 3 3 4 4 3 2 4 2 4 5 4 5
6 Din değiştirme kriterlerini ifade eder. 5 0 4 3 3 3 3 2 4 2 5 4 5 4
7 Din ve insan ilişkilerini değerlendirir. 4 0 3 3 4 3 3 2 4 2 4 4 4 4
8 Dini hayatın psişik hallerini açıklar. 5 0 4 3 4 3 4 2 4 2 5 4 5 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3