Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşayan Dünya Dinleri ILA 499 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT AYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bugün varlığını ve insanların hayatını etkilemeye devam eden dinler hakkında bilgi edinmek.

Dersin İçeriği

Günümüzde varlığı devam ettiren başlıca dinler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünyanın dini coğrafyasını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Hint dinlerinin geçmişini, bu gününü ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Çin dinlerinin geçmişini, bu gününü ve genel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Hıristiyanlığın tarihini, bugünün ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Yahudiliğin tarihi, bugünün ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 İslam´ın tarihini, günkü durumunu, temel özelliklerini kavrar ve kültürümüzün belirleyicileri arasındaki yerinin farkına varır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Dinin ölü bir şey olmayıp, canlı ve inanınlarını yönlendiren bir işlev gördüğünün farkına varır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı ve özellikleri.
2 Din kavramı, din tanımları ve tasnifleri
3 Hinduizm (tarihi-inanç esasları, bugünkü durumu)
4 Budizm (tarihi-inanç esasları, bugünkü durumu)
5 Cayinizm, Sih Dini (tarihleri-inanç esasları)
6 Konfüçyanizm-Taoculuk (tarihleri-inanç esasları, bugünkü durumları)
7 Şintoizm ve Zen Budizm (tarihleri-inanç esasları, bugünkü durumları)
8 Sınav
9 Yahudilik (tarihi, inanç esasları)
10 Hıristiyanlık (Tarihi ve inanç esasları)
11 Yahudiliğin ve Hıristiyanlığın diğer dinlere bakışı
12 İslam (tarihi)
13 İslam´ın inanç esasları
14 İslam´ın diğer dinlere bakışı
Kaynaklar
Ders Notu

[1]Fuat Aydın, Yahudilik, İnsan Yayınları, İstanbul 2010.
[2]Fuat Aydın, Hıristiyanlık, İlitam Ders Notları.
[3]Fuat Aydın, Hint Dinleri, Dinler Tarihi, EAF. Önlisans Ders Kitabı.

Ders Kaynakları

[4]Muhammed Hamidullah, İslam´a Giriş.
[5]İsmail Raci el-Faruqi, İslam Kültür Atlası, İnkilap Yayınevi, İstanbul.
[6]İslam´a Giriş, Gençliğin İslam Bilgisi, Diyanet İşleri Başkanlığı.
[7]İslam´a Giriş, Ana Konularıyla Yeni Yaklaşımlar, Diyanet İşleri Başkanlığı.
[8]William Chitic, İslam´ın Vizyonu, İnsan Yayınları.
[9]Süleyman Uludağ, İslam Düşüncesinin Yapısı, Dergah Yayınları, İstanbul.
[8]Cafer Sadık Yaren, İslam ve Öteki, Kaknüs Yayınları, İstanbul.
[9]Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, İrfan Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Dünyanın dini coğrafyasını tanır.
2 Hint dinlerinin geçmişini, bu gününü ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır.
3 Çin dinlerinin geçmişini, bu gününü ve genel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır.
4 Hıristiyanlığın tarihini, bugünün ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır.
5 Yahudiliğin tarihi, bugünün ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır.
6 İslam´ın tarihini, günkü durumunu, temel özelliklerini kavrar ve kültürümüzün belirleyicileri arasındaki yerinin farkına varır.
7 Dinin ölü bir şey olmayıp, canlı ve inanınlarını yönlendiren bir işlev gördüğünün farkına varır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5