Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur´An Kurslarında Özel Öğretim Yöntemleri ILA 427 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. YUSUF ASIM SÖYLEMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkiye´de yaygın din eğitimin en önemli uygulama alanı olan Kur´an Kursu ve Yaz Kur´an Kurslarında özel öğretim yöntemlerini bilip uygulama yeterliliği kazandırmayı hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Öğretme ve öğrenme yaklaşımları, öğretim yöntem ve teknikleri, öğretim ve öğrenme modelleri, sınıf yönetimi, öğrenme ve çocuk-genç-yetişkin, Kur´an Kursu ve Yaz Kur´an Kursu programlarının ve kitaplarının analizi ve değerlendirilmesi, materyal geliştirme

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenme ve öğretme yaklaşımlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çocuk ve gençliklte öğrenmenin özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Yaygın din eğitiminde özel öğretim yaklaşımlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Kur´an Kursu programlarını ve ders kitaplarını analiz eder. Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Uygun ölçme değerlendirme araçlarını uygular. Anlatım, Tartışma, Problem Çözme,
6 Farklı yaş gruplarında sınıf yönetimini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğretme ve öğrenme yaklaşımlarına giriş
2 Öğretim yöntem ve teknikleri
3 Öğretim ve öğrenme modelleri
4 Sınıf yönetimi
5 Öğrenme ve çocuk-gençlik
6 Öğrenme ve yetişkin
7 Kur´an Kursu programlarının analizi
8 Kur´an Kursu ders kitaplarının değerlendirilmesi
9 Yaz Kur´an Kursu programlarının analizi
10 Yaz Kur´an Kursu kitaplarının değerlendirilmesi
11 Kur´an Kurslarında eğitim teknolojilerinin kullanımı
12 Materyal geliştirme
13 Kur´an Kurslarında ölçme ve değerlendirme
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-Köylü, Mustafa, Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2010.
2-Koç, Ahmet, Kur´an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik, Avrasya Yayıncılık, Ankara, 2005.
3-Başkurt, İrfan, Din Eğitimi Açısından Kur´an Öğretimi ve Yaz Kur´an Kursları, DEM,İstanbul, 2007.
4-Heyet, Dinimizi öğreniyoruz: Yaz Kur´an Kursları Öğretici Kitabı, TDV Yayınları, Ankara, 2008.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Öğrenme ve öğretme yaklaşımlarını açıklar.
2 Çocuk ve gençliklte öğrenmenin özelliklerini bilir.
3 Yaygın din eğitiminde özel öğretim yaklaşımlarını değerlendirir.
4 Kur´an Kursu programlarını ve ders kitaplarını analiz eder.
5 Uygun ölçme değerlendirme araçlarını uygular.
6 Farklı yaş gruplarında sınıf yönetimini uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 8 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5