Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yakın Dönem Tefsir Metinleri ILA 338 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Yakın dönemde Kurân'ın yorumuyla ilgili yazılan tefsirlerden seçme metinler okutularak, Kurân'a getirilen yeni yorumlar öğrenciye tanıtılacak.

Dersin İçeriği

Farklı tefsir metinleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tefsirin her dönemde yapılmasının gereğini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tefsirde yakın dönemde telif edilen eserleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Yakın dönem tefsirlerinin klasik dönemdekilerden farklı yönlerini görür Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Yakın dönem tefsirlerindeki orijinal yönleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Kuranın her döneme yeterli bir kitap olduğunu tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kurânın bilimle çatışmadığının farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Reşid Rızanın Tefsîrul-Kurânil-Hakîm adlı eserinden seçme metinler
2 Tahir b. Aşurun et-Tahrir vet-Tenvîr eserinden seçme metinler
3 Mahmud Hicazinin et-Tefsîrul-Vâdıh eserinden seçme metinler
4 Seyyid Kutupun Fî Zilalil-Kuran eserinden seçme metinler
5 Mevdudinin Tefhimul-Kuran eserinden seçme metinler
6 Zuhaylinin et-Tefsîrul-Münîr eserinden seçme metinler
7 Zuhayliden seçme metinlere devam
8 Sabunî´nin et-Tefsîru´l-Vadıh el-Müyesser Tefsirinden seçme metinler
9 Sâbuninin Ahkam Tefsirinden seçme metinler
10 Sabuninin Safvetüt-Tefâsir eserinden seçme metinler
11 Er-Rafiinin İcazul-Kurân adlı eserinden seçme metinler
12 Konyalı Mehmed Vehbinin Ahkamul-Kurân eserinden seçme metinler
13 Süleyman Ateşin Tefsirinden bazı bölümler
14 Elmalının Tefsirinden bazı bölümler
Kaynaklar
Ders Notu

Zuhayli, V. (1991): et-Tefsîrul-Münîr, Beyrut, Dârul-Fikr

Ders Kaynakları

Sâbûnî, M. (1981): Safvetüt-Tefâsir, Beyrut, Dârul-Kurân.
Hicâzî, M. (1992): et-tefsîrul-Vâdıh, Beyrut, Dârut-Tefsîr.
Kutup, S. (1993): Fî Zilâlil-Kurân, Beyrut, Dâruş-şuruk.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tefsirin her dönemde yapılmasının gereğini kavrar 5 5 5 5 4 4 4 4 3 3 4 4 4 4
2 Tefsirde yakın dönemde telif edilen eserleri tanır 5 5 5 5 4 4 4 4 5 3 4 4 4 4
3 Yakın dönem tefsirlerinin klasik dönemdekilerden farklı yönlerini görür 5 5 5 5 4 4 5 4 3 3 4 4 4 4
4 Yakın dönem tefsirlerindeki orijinal yönleri tanır 5 5 5 5 4 4 4 4 3 3 4 4 4 4
5 Kuranın her döneme yeterli bir kitap olduğunu tanır 5 5 5 5 4 4 4 4 3 3 4 4 4 4
6 Kurânın bilimle çatışmadığının farkına varır 5 5 5 5 4 4 4 4 3 3 4 4 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 72
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,88
Dersin AKTS Kredisi 3