Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı´Da Hadis ILA 378 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ALİ CAN KANOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Prof. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam ilimleri tarihinde büyük faaliyetler gerçekleştirmiş olan Osmanlılar döneminde hadis sahasında yapılan faaliyetleri tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bu derste Osmanlılarda ilim ve dini ilimler, Osmanlılarda hadis öğretimi ve dârulhadîsler, Hadis rivayet eserleri, Hadis dirayet eserleri, Osmanlı döneminin meşhur hadis âlimleri ele alınacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı döneminde İslami ilimler sahasında yapılan temel çalışmaları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Osmanlı dönemi eğitim kurumlarından darül-hadisleri bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Osmanlı döneminde yazılan hadis ve hadis usulü eserlerini mukayese eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Osmanlı dönemi hadisçilerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Osmanlı dönemi hadisçilerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlı dönemi ilim geleneklerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlılarda İlim ve Dini İlimler
2 Osmanlılarda Hadis Öğretimi ve Dârulhadîsler
3 Hadis rivayet eserleri
4 Hadis dirayet eserleri
5 İbn Melek (821/1418)
6 İbn Kemâl (940/1534)
7 Birgivi (981/1573)
8 Birgivi (981/1573)
9 İbn Himmât, Bandırmavi (1111)
10 Bursevi (1137/1725)
11 Bursevi (1137/1725)
12 Gümüşhanevi
13 Kasimi (1914), Cezairi (1920), Esad Erbili (1884-1931)
14 Kevseri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Okiç, M. T., Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler, İstanbul 1959
2. Baltacı, Cahit, Osmanlı Medreseleri, İstanbul 1976

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Osmanlı döneminde İslami ilimler sahasında yapılan temel çalışmaları tanır 3 5 5 3 3 2 1 2 1 1 5 1 3 3
2 Osmanlı dönemi eğitim kurumlarından darül-hadisleri bilir 4 2 4 1 1 1 0 2 1 1 4 1 2 2
3 Osmanlı döneminde yazılan hadis ve hadis usulü eserlerini mukayese eder 5 4 5 4 4 3 2 3 2 2 5 2 4 4
4 Osmanlı dönemi hadisçilerini tanır 5 3 5 3 3 2 1 2 1 1 5 1 3 3
5 Osmanlı dönemi hadisçilerini değerlendirir 4 3 4 3 3 2 1 3 2 2 4 2 4 2
6 Osmanlı dönemi ilim geleneklerini analiz eder 5 3 5 3 3 2 1 2 1 1 5 1 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 70
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,8
Dersin AKTS Kredisi 3